Waarom natuurfotografie?
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met fotoshoots van mensen in een studio. Erg leuk om te doen en heb er al mijn apparatuur van bij elkaar verdiend. Maar het fotograferen van natuur vind ik zoveel malen leuker en fijner om te doen. Ik kan daar echt mezelf in verliezen en kan daar ook mijn broodnodige ontspanning uithalen. Dus vorige zomer heb ik de knoop door gehakt en heb van FotoJudith.nl voor AL uw fotografie gemaakt FotoJudith.nl Natuurfotografie.
Cirlgors voor de vogelhut op Monte Horizonte in Portugal
Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het is zo indrukwekkend mooi om vroeg in de morgen in een bos, langs het water of in een vogelhut te genieten van de opkomende zon en al het moois wat de natuur ons biedt en waar we vaak achteloos aan voorbij lopen.
Vissende ijsvogel
Wat zijn de minder leuke kanten?
Dat als je uren in een camouflagetentje langs het water zit om ijsvogeltjes te fotograferen en dat iemand naast je gaat zitten met een enorme grote telelens en het verdomt om zich te camoufleren. Omdat de vogeltjes hem toch niet zien (denkt tie). Beestjes worden hierdoor verstoord, komen niet meer terug en kleintjes vallen uit het nest. Daar ben ik weken ziek van geweest en weerhoudt me dan ook om weer met m’n tentje bij de ijsvogels te gaan zitten.
Ook zag ik laatst via Facebook een foto voorbij komen van een hagedis, die aan een paaltje is vastgebonden (heel erg strak) en met zijn koppie net boven het paaltje uitkomt. Daar zitten dan wat “mannen” omheen met statief en camera om het koppie te fotograferen. Ook daar ben ik weken ontdaan van geweest en eigenlijk nog!
Tenslotte baal ik ervan dat sommige bossen worden gebruikt als homo-ontmoetingsplek. Kennelijk ziet men mij als gevaar omdat ik met een camera loop. Heb daardoor echt een vervelende ervaring meegemaakt, waardoor ik een tijd de lol van het fotograferen in de natuur kwijt was. Maar ik ga toch weer gewoon op pad in mijn uppie en geniet daar inmiddels weer volledig van.
Blauwwordende heikikker
Wat is je specialiteit?
Macrofotografie en dan met name vlinders en libellen. Ook vogels en eekhoorntjes fotografeer ik graag.
Bandheidelibel
Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik hou van koele zachte kleuren en veel licht in mijn foto’s Daarom ga ik vaak ’s morgens vroeg op pad en fotografeer het liefst bij zonsopkomst.
Adonisblauwtje op het terrein van Monte Horizonte in Portugal
Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Voor vlinders ga ik vaak ’s avonds al naar het gebiedje toe om te zien waar ze hun slaapplekje hebben gevonden. Dan ga ik de volgende dag voor dag en dauw er naar toe en kan ik zo naar het plekje toe lopen en met statief en afstandsbediening fotograferen.
Als er wat meer licht komt, dan fotografeer ik het liefst uit de hand met behulp van de hoekzoeker. Het liefst ga ik alleen met m’n camera en hoekzoeker op pad, zonder gesjouw met een grote fototas en statief.
(IJs)vogeltjes altijd vanuit een schuilhut. Mede door de eerder omschreven ervaring over verstoring, ben ik een groot fan van fotohutten. Ik huur die voor een dag. Alle beestjes die voor de hut verschijnen, kiezen daar zelf voor (en zijn dol op het voer wat daar ligt) maar ze worden niet verstoord door mijn aanwezigheid.
Eekhoorn met nog in beetje sneeuw voor de hut in Clinge
Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Dat blijft altijd moeilijk. Als ik vlinders of libellen fotografeer, kijk ik altijd of ik niet al te veel bloempjes enz. plat trap. Groot is dan de schok als de dag erna bijvoorbeeld het hele veld is gemaaid. Daarnaast zou ik (ijs)vogels altijd gecamoufleerd fotograferen.
Vissende ijsvogel
Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik had ongeveer 15 jaar geleden 1 van de eerste digitale cameraatjes, een Canon Ixus, waarmee ik vooral het gezin fotografeerde. Iedereen wilde toen mee kijken op het schermpje achterop, men kon zich toen niet voorstellen dat dat mogelijk was .
Een jaar of 6 geleden kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera en toen ging ik los.
Ruig haarmos met vorst aan de grond
Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik kan uren struinen door de Biesbosch, waar ik op fietsafstand vandaan woon. Ook het Alblasserbos kom ik graag. Daarnaast rij ik een paar keer jaar naar de Kampina voor weidebeekjuffers en heideblauwtjes.
De eerste sneeuwklokjes
Wat is je droomsoort/gebied?
Ik ben nu een paar keer naar Portugal (Monte Horizonte) geweest, waar een prachtig gebied rond de 6 vakantiehuisjes is om rond te struinen. Ik zou ook graag nog naar het Aostadal gaan voor vlinders, terwijl ook Bulgarije een vlinderparadijs zou zijn. Ook Zuid-Frankrijk wil ik nog graag. Dus nog veel wensen!
Paddenstoelen
Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Natuurlijk zou ik graag mijn beroep willen maken van het fotograferen in en van de natuur, hoewel ik mijn baan op school ook fijn vind. Maar als je voor je werk dagelijks de natuur in kan trekken, dat lijkt mij het fijnste wat er is.
Sint-jansvlinder
Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik vind de foto’s van Andrea Gulickx en Loulou Beavers heel mooi. En ook van de foto’s van Johannes Klapwijk kan ik erg genieten. En natuurlijk ben ik dol op de foto’s van Leon Baas.
Purperstreepparelmoervlinder in de Eifel
Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik fotografeer ook sportwedstrijden van onze 4 zonen en inmiddels maak ik ook voetbalfoto’s van de talenten voor F4E (Football4everyone)
Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
2 jaar geleden ging ik naar de Kampina voor heideblauwtjes. Op een veldje zaten er zoveel, ik voelde me als in het paradijs. Terwijl ik, heel vroeg in de morgen, zeer geconcentreerd met m’n statief zat te tobben om de beestjes er mooi op te krijgen, hoorde ik een luid gesnuif in mijn oor. Toen ik om keek stonden er 3 hele grote zwarte stieren (bleken later gewoon koeien te zijn) om me heen. Ik ben me rot geschrokken en snel naar het wildrooster gelopen. Stom genoeg liet ik mijn fototas liggen met daarin nog een camera en een dure telelens. Maar ik stond te trillen van de schrik en durfde niet terug. Ik zag de beesten met een kop tegen m’n tas duwen pfffff. En steeds als ik nieuwe moed had verzameld om er naar toe te gaan, keken ze me heel gevaarlijk (vond ik) aan. Heb zelfs ter plekke gegoogeld of koeien eigenlijk gevaarlijk zijn. Na een uur twijfelen kwam daar mijn reddende engel in de vorm van een beheerder van Natuurmonumenten. Hij liep gewoon naar de koeien en pakte m’n tas. Gelukkig waren alle spullen nog heel! Sindsdien kijk ik wel wat vaker om me heen.
Heideblauwtje
Wat vind je van Nederpix?
Een inspirerende website met vaak mooie foto’s. Ik merk dat men erg positief is als ik een foto plaats en ik kreeg ook al enkele tips waar ik echt wat aan had. Ik vind het wel jammer dat je zonder abonnement maar 3 foto’s per week mag plaatsen. Hierdoor vergeet ik vaak weer eens een foto neer te zetten.
Magisch licht in het Speulderbos
Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Men vraagt vaak aan mij wat voor filter ik gebruik of welke nabewerking ik doe. Ik gebruik dus nooit een filter en doe alleen de gebruikelijke nabewerking om van RAW naar jpg te gaan. De kleuren in mijn foto’s ontstaan door altijd iets over te belichten en te kiezen voor het fotograferen vroeg in de morgen. Je moet even doorzetten om vroeg je bed uit te gaan, maar het is meer dan de moeite waard!
Beste foto
Dat vond ik heel moeilijk omdat ik de foto hierboven van het Speulderbos zelf ook erg mooi vind. Maar toch koos ik voor dit hazenpootje. Een heel klein paddenstoeltje aan de rand van een wandelpad hier in de Biesbosch.
Waarom is dit je beste foto?
Omdat ik hiermee kan laten zien dat er zoveel dingen in de natuur zijn, waar je zo makkelijk aan voorbij loopt, maar toch zo heel mooi is.
Hoe heb je hem genomen?
Met de macrolens en hoekzoeker uit de hand zittend op mijn knieën. Ook weer vroeg in de ochtend en iets overbelicht.
Wat kan er beter aan?
Ik had liever het scherptepunt ietsje naar voren gehad
Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb nog heel veel wensen, dus dat vind ik moeilijk te zeggen.
Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik vond dit erg moeilijk omdat al zoveel heel goede fotografen aan de beurt zijn geweest in deze rubriek. Maar toen zag ik dat Loes Belovics nog nooit fotograaf van de maand is geweest, terwijl zij de mooiste macrofoto’s maakt. Dus daarom kies ik haar voor de volgende maand!
Last edited by Wijnand van Buuren on Fri 01 May 2015, 8:34; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 55 Joined: 19 Mar 2009 Posts: 3142 Location: Hoenderloo
Posted: Fri 01 May 2015, 8:12 Post subject:
Leuk om te zien dat je fotograaf van de maand bent geworden.
Zeker verdient, omdat je een erg leuke manier van fotograferen hebt.
Ik ken je een heel klein beetje omdat we ooit samen in een vogelhut hebben gezeten. Ik merkte daar al je passie voor deze vorm van fotografie. Je genoot van de appelvinken en de vechtende muisjes
Hopelijk blijf je je foto's met ons delen, want dan genieten wij mee. _________________ mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.
Judith,
Jouw inspirerend verhaal met aandacht gelezen.
Hilarisch je ontmoeting met de "stieren".
Jouw belichting van de foto's vind ik opvallend.
Nog veel plezier met onze hobby.
Groeten, Nico
Enne Henri, het is allemaal bij jou begonnen qua hutfotografie _________________ Canon 5d Mark III
Canon 7DII
Canon 500mm
Canon 70-200
Canon 24-70
Canon 100-400 II
Canon 100
Canon MPE 65,m
Canon converter 1.4
Gender: Male Age: 63 Joined: 25 Aug 2011 Posts: 412 Location: Sleeuwijk
Posted: Fri 01 May 2015, 20:15 Post subject:
Hoi Judith
Je houd van Veel licht in je foto's , Dat is je goed gelukt en je foto's zijn mooi om te zien. je verhaal met de koeien heb ik in een andere variant. ( oer runderen of wat daar op lijkt. ) mee gemaakt. ook je aanpak van het fotograferen met het licht dat er is spreekt mij erg aan . Kortom een leuk interview . Ga zo door.
Gender: Male Age: 56 Joined: 24 Nov 2006 Posts: 241 Location: Oss
Posted: Sat 02 May 2015, 16:31 Post subject:
Mooie IJsvogels en Cirlgors! _________________ Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8
Hartelijk gefeliciteerd Judith met de titel , leuk iets meer nu van de persoon Judith te weten en je verhaal aangevuld met erg mooie foto's . Ik kan nog wel even verder als ik dit zo zie . Vr. Gr. Bert _________________ Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Nikon en Tamron glaswerk
Fraai overzicht van jouw foto's, en heel mooi hoe het 'Judith-licht' in alle beelden terug komt.
Leuk ook om iets meer over jouw persoon te lezen, en heel verrassend dat je mij hebt uitgekozen voor de Fotograaf van de maand juni.
Bedankt voor deze grote eer.
Ik zal eens zien wat ik er van ga maken.....
Gender: Male Age: 71 Joined: 27 Aug 2012 Posts: 45 Location: Tjerkwerd
Posted: Sun 17 May 2015, 15:41 Post subject:
Genieten hier van Judith
Gr sam _________________ Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Gender: Male Age: 54 Joined: 18 Nov 2006 Posts: 578 Location: Heteren
Posted: Tue 19 May 2015, 7:05 Post subject:
Inderdaad, fraaie beelden die mooi 'zacht' belicht zijn. De tip om altijd iets over te belichten is wat mij betreft te kort door de bocht. Het hangt wel af van je achtergrond. Maar veel fotografen hebben wel de neiging te donker te fotograferen. Je kunt beter in de nabewerking het iets donkerder maken als dit nodig is (mits je niet veel uitgebeten wit hebt). Omzetten van RAW naar jpg is overigens ook nabewerking. Zoals elke weergave van de werkelijkheid een bewerking is.
Mooi geheel om te lezen en te bekijken Judith. Jouw enthousiasme straalt er vanaf. Heb ook gezien dat je je ook echt kunt vastbijten in een onderwerp. Je opnames zien er goed verzorgd uit.
Waar blijven de nieuwste
groeten Nel _________________ Sony RX 10-4
Dag Judith, 'n beetje laat, dat wel maar daarom niet minder gemeend: mooi om jouw verhaal te lezen en ik heb genoten van je prachtige foto's. Compliment!
groet van Nel _________________ Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum