Posted: Tue 09 Feb 2016, 22:41 Post subject: Hulp bij compact verrekijker
Ik ben op zoek naar een compacte verrekijker. Deze vraag staat ook uit op BP, maar wellicht dat hier ook nog een aantal mensen hun mening willen delen.
Het wensenlijstje:
8x vergroting
20-25mm frontlens (ivm conpactheid)
Niet te zwaar.
Duurder zal in deze klasse vaak beter zijn, maar hoe zijn de wat goedkoper geprijsde kijkertjes?
Gebruik is gewoon het meehebben tijdens wandelen, berg-hiken, etc.
Wil er ook een aanschaffen voor mijn vader (68, geen bril).
Ik hoor veel goeds over de pentax papilio II 8x21 die ook heel dichtbij kan scherpstellen voor libellen en vlinders e.d. op 50cm al. Ik heb zelf een ouder versie en daar ben ik dik tevreden mee, compact, scherp en makkelijk door te zoeken (heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal).
Ga naar een winkel waar ze veel kijkers hebben en test ze. Als je in het veld lange tijd door een kijker tuurt is het prettig als het beeld aangenaam is. Dan maar een paar euro'tjes meer is mijn ervaring. Ik heb daar nooit spijt van gehad. _________________ Canon & Apple
Joined: 19 Dec 2008 Posts: 111 Location: Diever / Oud-Gastel
Posted: Wed 10 Feb 2016, 11:01 Post subject:
Verrekijkers met een objectief van rond 25 mm reed ik altijd af. Dit heeft vooral te maken met de uittredepupil van 25/10 of 20/8 =2,5 mm. Deze uittredepupil is dan vaak veel kleiner dan de pupil van het oog die van 2 mm bij scherp zonlicht tot 7 mm meet. Een dergelijke verrekijker werkt eigenlijk dus alleen bij zonlicht. In andere gevallen krijg je te weinig licht binnen. Bovendien is het niet comfortabel wanneer bijvoorbeeld door trillingen de uittredepupil van de verrekijker niet 100 % gelijk ligt met de pupil van het oog, daar dus deels naast ligt.
Ga naar 40 mm objectief. Veel comfortabeler en toch niet groot. _________________ Canon R systemen
Het tijdschrift Roots testte recent in het aprilnummer van 2015 de meest gangbare types. Ik gebruikte ze bij de voorlichting in onze IVN-vogelwerkgroep. Ik kreeg van Redacteur Paul Böhre de pdf van die test. En kan die delen. De voorloper van deze test door Vogelbescherming is ook nog wel op Internet te vinden.
http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=7DB5D066-B475-0672-93B6CB4938D2DFD2
Groet, Herman[/url] _________________ Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Gender: Male Age: 72 Joined: 31 Jan 2009 Posts: 72 Location: Zwolle
Posted: Wed 10 Feb 2016, 16:15 Post subject:
Ga gewoon naar een speciaalzaak en probeer ze zelf uit, koop die kijker die het best bij je past ook al schrik je misschien van de prijs. Uiteindelijk ga je de kijker weer inruilen of verkopen als hij toch net niet bevalt. Kwaliteit is nooit goedkoop maar geeft wel veel plezier.
Groeten Ben. _________________ SONY RX10-M4 en SONY-A7 M2 met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, Tamron 150-500 mm tele.
Posted: Wed 10 Feb 2016, 16:25 Post subject:
Interessante linkjes!!!
Echter, lijkt wel of bijna alle info is toegespitst op 40-42mm frontlenzen.
Denk dat het idd gewoon testen wordt bij een winkel.
Iemand tips waar ze een breed assortiment hebben, in de compact klasse?
Cameranu in Urk lijkt veel te hebben, ook nog zaken iets centraler in Nl?
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum