Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Aperture versus Lightroom
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Aug 2010, 17:57    Post subject:
Quote:
Voer je de verkleinde foto dan eerst weer in Aperture in?

Ik zet de verkleinde foto in een aparte map en voer die weer in Aperture en bewerk die dan. Of dat echt de juiste manier is weet ik niet, maar een andere mogelijkheid heb ik nog niet ontdekt.
Als die er wel is, hoor ik dat graag van mensen die helemaal los zijn op Aperture.
Ik moet het geheel nog maar eens goed doorspitten.

Gr. Henk

WildNature

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Aug 2010, 8:17    Post subject:
Verscherping, zowel als kleurinstellingen en resolutie staan in functie van de uiteindelijke toepassing van de foto. Die verschillen bijvoorbeeld bij inzet op het scherm, in print of druk. Onderlinge verschillen in druktechnieken zijn mogelijk: krantendruk, boekdruk (offset) digitale druk, enzovoort.

Het is technisch een tamelijk complex onderwerp. Op het scherm zien foto's er vaak al gauw heel aanvaardbaar uit. Niks aan de hand dus als jij het scherm vooral gebruikt om je materiaal te tonen. In druk, print, enzovoort, is het (bij twijfel) een goed idee om in overleg te treden met de vormgever/graficus en/of drukker.

Dit betekent feitelijk dat een aantal functies, twee belangrijke zijn resolutie en verscherping, feitelijk pas kunt bepalen, respectievelijk kunt doorvoeren als duidelijk is waar je de foto daadwerkelijk voor wilt gebruiken. Dàt is het moment om te gaan verscherpen etc..

Goed om te weten is dat in Aperture vrijwel alle functies omkeerbaar zijn, ook wel non-destructief geheten, waardoor je ten alle tijden naar wens weer andere instellingen kunt toepassen en daarmee de vorige ongedaan kunt maken. Immers je masterfile blijft in Aperture (bijna) altijd onaangetast. Uiteraard zijn in Aperture ook verschillende versies mogelijk, zou je dat willen - je zou deze in een 'album' kunnen plaatsen of geef ze een specifiek keyword mee. Het komt er dus op neer dat Aperture de diverse bewerkingen pas daadwerkelijk doorvoert bij export van de foto's - je kunt ook de masterfiles exporteren, die blijven zoals ze waren - en dat dan nog steeds de masterfiles in originele vorm en dus onbewerkt in de database blijven bestaan voor volgend al dan niet gewijzigd gebruik. Je zult dus, zo rekening houdend met jouw toepassingen en activiteiten en wensen als (natuur)fotograaf, een bepaalde workflow kunnen/moeten kiezen.

Omdat veel van mijn werk in druk wordt gepubliceerd is drukwerk leidend voor mijn workflow in Aperture. Bij een ander zal dat uiteraard weer anders zijn.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Aug 2010, 8:31    Post subject:
(voor de volledigheid zij vermeld dat al de specifieke punten die WildNature hierboven voor Aperture aanhaalt, ook gelden voor de workflow van Lightroom en die van een gecombineerd Expression Media/Nikon Capture NX met NEF-bestanden, zij het in een iets andere vorm: Aperture slaat de bewerkingen - los van de RAW- of masterfiles - op in de database, Lightroom in een directory dat direct onder de RAW- of masterfiles hangt (laat ik ze zo blijven noemen), en Nikon Capture NX in de RAW in dit geval NEF-files zelf, maar zonder de originele bestandsgegevens aan te tasten. Alle drie dus non-destructief. Ook het Adobe DNG-bestandstype is geloof ik non-destructief, en kan bewerkingen bevatten).

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Aug 2010, 9:10    Post subject:
Laat ik nog een enorm - niet eerder genoemd - voordeel van de Mac noemen, in plaats van alleen maar de vergelijking met andere systemen aan te geven.

Mac is mooi, van binnen en van buiten, Mac is leuk.

Dat zijn factoren die maken dat je met meer plezier op een Mac werkt, en dus ook creatiever.
Het effect van met 'meer plezier' werken is voor sommige bedrijven de commerciele verantwoording om de werknemers aan een Mac te zetten.

(in de reclame voor verzorgingsproducten van 't een of 't andere merk zegt Andy McDowel: 'omdat ik het waard ben'. en verdomd, ze heeft gelijk! ze is het waard.)

luc hoogenstein

PostPosted: Wed 25 Aug 2010, 21:10    Post subject:
Niet alleen vanwege de schoonheid (of omdat ik het waard ben, dat al helemaal niet Laughing) is het een iMac geworden, met Aperture. Bovenstaande verhalen zijn bevestigd in de winkel (ik hoefde er niet eens naar te vragen, heerlijk om eens in een een computerwinkel te zijn met verkopers die daadwerkelijk verstand hebben van computers). Over een paar weken de eerste resultaten!

Luc

Oja, mocht iemand interesse hebben in een 21inchmonitor van LaCie (een hele goeie), dan hoor ik het wel Wink. Zal later deze week nog wel even een advertentie plaatsen.

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

WildNature

PostPosted: Thu 26 Aug 2010, 9:10    Post subject:
Quote:
is het een iMac geworden

Gefeliciteerd!

Je hebt er toch wel 4 MB in (laten) plaatsen mag ik hopen? Dan draait Aperture pas als een lik zachte boter. Veel plezier ermee!
Back to top
Reply with quote

luc hoogenstein

PostPosted: Thu 26 Aug 2010, 13:23    Post subject:
WildNature wrote:
Quote:
is het een iMac geworden

Gefeliciteerd!

Je hebt er toch wel 4 MB in (laten) plaatsen mag ik hopen? Dan draait Aperture pas als een lik zachte boter. Veel plezier ermee!

No worries, echt veel sneller dan deze versie heeft Apple ze niet Wink .

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend
Editor

PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 18:40    Post subject:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om verkleinde foto's na te verscherpen met Aperture? Na het lezen van deze draad ben ik daar nog niet achter gekomen.

Henk van den Born

PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 20:27    Post subject:
Quote:
na te verscherpen met Aperture?

Dag Adri, verkleinde foto's zijn zeker goed na te verscherpen in Aperture.

In het menu van Aperture, ga je naar 'Edge Sharpen'
Dat heeft drie schuifjes. Voordat je ermee aan de slag gaat is het goed het beeld in te zoomen (met of zonder loup 100%).
'intensity' is de mate van verscherping.
'Edge' bepaalt wat Aperture ziet als een randje en wat niet, dus wat er wel verscherpt wordt en wat niet.
'Falloff' bepaalt de breedte van het effect en is daarmee vergelijkbaar met de straal van Unsharp Mask in Photoshop.
Het is allemaal een beetje uitproberen met die schuifjes.
Vaak lukt het.
Soms ook niet, dan zie ik de opname terug in het 'Tijdelijke' Wink

Gr. Henk

Adri Gr Nuelend
Editor

PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 22:10    Post subject:
Dank voor de uitleg Henk. Ik ga er mee aan de slag.

Betekent dit dat ik na het verkleinen en wegschrijven van een foto (version) de verkleinde foto opnieuw in Aperture moet binnenhalen om die vervolgens te verscherpen?

Henk van den Born

PostPosted: Wed 06 Jul 2011, 6:51    Post subject:
Quote:
Betekent dit dat ik na het verkleinen en wegschrijven van een foto (version) de verkleinde foto opnieuw in Aperture moet binnenhalen om die vervolgens te verscherpen?

Klopt Adri. Ik plaats na het verkleinen de opname in een aparte map en haal die weer binnen in Aperture om die verkleinde opname dan te gaan bewerken.
Een beetje omslachtig van Aperture, maar ik heb nog geen andere manier ontdekt om alles in één keer te doen.
Succes.

Gr. Henk

HansNW

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Jul 2011, 11:49    Post subject:
Ik heb mezelf tot nu toe niet echt bekommerd om in Aperture foto's te exporteren en vervolgens nog na te scherpen. Ik ging er (allicht onterecht) vanuit dat Aperture dit op een correcte manier tijdens de export regelde. Na wat zoekwerk op het web, blijkt de borderFX plugin een mogelijke oplossing te bieden.
http://theapertureblog.com/2011/03/08/how-to-do-output-sharpening-web-sharpening-from-aperture/
Ik heb de 'goede' settings hiervoor nog niet beet, maar enkele ruwe testen geven aan dat hier mogelijk om verschil mee kan worden gemaakt zonder eerst te exporteren/importeren en opnieuw te verscherpen.

Daarnaast heb ik een hele tijd terug een set presets aangemaakt voor edge sharpening (waar ik dit op het web heb gevonden ontgaat me nu) en die met het geschuif met deze settings wat besparen.
De waarden zijn telkens voor Intensity/Edges/Falloff:
-conservative: 0,55/0,34/0,69
-weak: 0,5/0,33/0,66
-weak+1: 0,5/0,33/0,99
-medium: 0,5/0,5/0,99
-medium+1: 0,5/0,66/0,99
-strong: 0,66/0,66/0,99
-strong+1: 0,8/0,8/0,99

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Sat 09 Jul 2011, 21:31    Post subject:
HansNW wrote:
Ik heb mezelf tot nu toe niet echt bekommerd om in Aperture foto's te exporteren en vervolgens nog na te scherpen. Ik ging er (allicht onterecht) vanuit dat Aperture dit op een correcte manier tijdens de export regelde. Na wat zoekwerk op het web, blijkt de borderFX plugin een mogelijke oplossing te bieden.
http://theapertureblog.com/2011/03/08/how-to-do-output-sharpening-web-sharpening-from-aperture/
Ik heb de 'goede' settings hiervoor nog niet beet, maar enkele ruwe testen geven aan dat hier mogelijk om verschil mee kan worden gemaakt zonder eerst te exporteren/importeren en opnieuw te verscherpen.

Ha, geweldig! Dank, hier was ik al een tijd naar op zoek!
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend
Editor

PostPosted: Sun 10 Jul 2011, 16:53    Post subject:
Bij de laatste versie die ik gedownload heb is de output sharpening weggelaten. Jammer.

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Sun 10 Jul 2011, 17:31    Post subject:
Adri Gr Nuelend wrote:
Bij de laatste versie die ik gedownload heb is de output sharpening weggelaten. Jammer.

Je kunt de oude versie nog downloaden op de apple site. Alleen werkt die dan weer niet in 64 bit-mode...
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

HansNW

PostPosted: Sun 10 Jul 2011, 18:38    Post subject:
Er lijkt idd wat gewijzigd in de nieuwe 1,5 versie. Echter op de site van Border FX vind ik wel de melding dat
Quote:
Note: Sharpening is only applied to the scaled image, and is applied before the borders and text are added.

Ik begrijp hier toch uit dat de foto eerst wordt geschaald en vervolgens verscherpt? Waar ik tov de uitleg op de site niet direkt mee weg kan, is de verwijzing naar de 2 methodes om te verscherpen (edge en luminance). Ik vind voorlopig enkel de edge sharpening.

http://www.iborderfx.com/BorderFX/support.html#outputsharpen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum