Ik vermoed dat de NEF's van de D7000 te "nieuw" zijn voor de al wat oudere PSe7. Mogelijk dat je met een plugin of update wel de nieuwere NEF's kunt lezen?!
Groet,
Jaap _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 22 Aug 2011, 14:44 Post subject: Re: NEF(RAW) bestanden naar Photoshop Elements 7?
View NX2 heeft tegenwoordig de belangrijkste RAW voorbewerkings-mogelijkheden die capture NX heeft ook beschikbaar, maar dan gratis.
Je kunt de kleurtemperatuur, de belichting en het toon- en kleurprofiel van je foto helemaal goed instellen, vervolgens in zo hoog mogelijke kwaliteit (TIFF of JPEG) exporteren naar Elements (dit bestand kun je later gewoon weggooien), en daar de andere bewerkingen doen de definitieve versie opslaan (uiteraard ook het originele RAW bewaren).
Ik kan geen reden bedenken om een RAW-voorbewerking liever in Elements te doen dan in ViewNX2. Ik ben benieuwd waarom jij dit niet wilt?
Andere mogelijkheid lijkt me om Adobe Camera Raw te downloaden. Dat is gratis, toch?
Natuurlijk allereerst beginnen bij de optie van Jaap hierboven, maar omdat we inmiddels bij Elements 9 zijn maak ik me zorgen. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Posted: Mon 22 Aug 2011, 19:30 Post subject: Raw/Nef Pse 7
Pse 7 heeft als Raw/Nef converter CR 5.3 aan boord en die leest de Nef bestanden van de nieuwste Nikons niet t.w de D3100 , D5100 en de D7000 niet . Om deze bestanden wel te kunnen openen kun je bij Adobe (gratis) een DNG converter downloaden en dan kun je wel in Pse 7 werken . Uiteraard kun je met de Nikon software gaan werken als je dat bevalt , maar meestal niet . Groetjes Bert _________________ Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Nikon en Tamron glaswerk
Gender: Male Age: 35 Joined: 24 Jul 2008 Posts: 79 Location: sint michielsgestel
Posted: Mon 22 Aug 2011, 21:08 Post subject:
Bedankt voor alle commentaren.
@Peter Wijn: Je vraag waarom ik de bewerkingen in ViewNX2 niet wil uitvoeren kan ik simpel beantwoorden om het feit dat ik PSE al heel lang gebruik en hier goed vertrouwt mee ben.
Ik zal eens kijken of ik aan die DNG converter kan komen en of dit gaat werken Anders ga ik de voor bewerkingen in ViewNX2 doen en als TIFF 8 bitt (16 bit werkt in PSE7 niet) verder bewerken.
Gr Kasper _________________ Nikon D50 met Sigma 70-300mm F4-5,6 DG macro/ Sigma 50mm F2,8 DG macro/ Nikkor AF-s 18-55mm 3,5-5,6G2 ED
Nikon D7000 met Nikon 70-300 F4,5-5,6 VRII en Nikon 85 F3,5 VR macro
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum