Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Waarom wel of geen 18-55mm lens?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 19:22    Post subject: Waarom wel of geen 18-55mm lens?
Ik ga zeer binnenkort een digitale spiegelreflexcamera kopen, de 350d. Daar koop ik ook nog de sigma 70-300mm lens bij. Nu twijfel ik alleen of ik ook nog een 18-55mm lens erbij koop? Waarvoor kun je zo'n lens nu gebruiken? Heb ik dat nog nodig als ik die 70-300 al heb? Dat zijn zo'n beetje de vragen die ik heb.
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote

Arie T. van Werkhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 19:46    Post subject:
Als je landschappen wilt fotograferen is die 18-55 lens zelfs haast een must. Hoe kleiner het getal, des te groter je beeldhoek, dus dat wil zeggen, des te meer je op je foto krijgt. Het is echter wel zo dat die 18-55 lens die standaard als 'kitlens' geleverd wordt bij zo'n camera vaak van een matige kwaliteit is. Ik weet niet of dat ook het geval is bij de camera die jij op het oog hebt, maar 18-55 is wel een veelvoorkomende lens die standaard bij een body geleverd wordt. Wat ik zelf heb gedaan toen ik toentertijd een 350D kocht is in plaats van die standaard 18-55 lens een Sigma 18-125 erbij gekocht. Sigma heeft een goede prijskwaliteit verhouding. 't Zijn niet de beste lenzen die er zijn, maar gezien de prijs wel zeer aantrekkelijk om mee te beginnen.

De 70-300 heb ik ook. Een leuke lens, maar als dat je enige lens is, ben je toch wel een beetje 'gehandicapt' voor onderwerpen die groothoek vereisen...

Trouwens: waarom een 350D? Inmiddels is er de 450D en er was al de 400D, dus dat betekent twee modellen terug. Bewuste keuze misschien i.v.m. de prijs, maar denk er nog even goed overna! Overigens is de 350D een prima body hoor! Je lenzen zijn misschien zelfs nog wel belangrijker! Kortom, goede afwegingen maken!

Groeten,

Arie T.

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 19:49    Post subject:
Het is de vraag wat je ermee wilt gaan doen... Ik heb zelf ook de kitlens erbij, en gebruik die nog regelmatig voor landschappen. Of voor algemeen gebruik (zo heel af en toe wil ik ook nog wel eens mensen op de foto zetten). En je kunt er ook nog wel wat macro werk mee doen.

Uiteraard zijn er voor al deze opties betere (en dus ook duurdere) lenzen beschikbaar, maar ik vind dit voor deze prijs best een leuke en veelzijdige lens.

Ik zou het doen...

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 19:56    Post subject:
Als ik jouw vraag met een wedervraag mag beantwoorden: wat voor foto's wil je ermee gaan maken?

Om je een beeld te geven van wat je nu hebt: jouw huidige camera heeft een brandpuntsafstand van 6-72 mm met een cropfactor van 6, wat vergelijkbaar is met 36-432mm bij een 35mm kleinbeeldcamera (zeg maar een "oude" analoge reflex). De 350D die je aan wilt schaffen heeft een cropfactor van 1,6. Bij een 70-300 mm heb je dan een "kleinbeeldbereik" van 112-480mm.

Wanneer je alleen met deze lens zou werken dan heb je alleen maar telebereik, het hele gebied van standaardlens (50mm bij een kleinbeeld) en groothoek mis je dan. Neem je er een 18-55 mm bij (= 29-88 mm kleinbeeldequivalent) dan heb je samen met de 70-300 een bereik wat vergelijkbaar is met de Sony die je nu hebt.

Het is dus maar net wat je ermee wilt. Voor het geld hoef je het niet te laten, de 18-55mm kitlensjes zijn zo duur niet. Ter vergelijking: Bij Kamera Express een 350D body voor €419,00, met 18-55mm kitlens €448,00. Dat scheelt nog geen drie tientjes Idea

Suc6 met je keuze.

Groet, Joop

Ruben de Bruijn

PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 20:02    Post subject: Waarom wel of geen 18-55mm lens?
Bedankt voor alle tips.

@ Joop, ik had al gezien dat het maar 3 tientjes scheelde, eerst wilde ik dat ook doen, maar nu koop ik hem tweedehands, dus ja....

Gr. Ruben
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 20:07    Post subject:
Overigens, als het uitkan zou ik in ieder geval voor de 400D gaan. Het grotere lcd scherm (volgens mij) en in ieder geval het sensor reinigingssysteem vind ik dat al waard. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken...
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 20:15    Post subject:
Ruben, de kitlens kost nieuw €85,00. Wanneer je op marktplaats rondneust, dan zou hij voor (veel) minder te koop moeten zijn.
Overigens weet ik niet wat je voor die tweedehands 350D moet betalen, maar als het prijsverschil niet al te groot is zou ik, wanneer jouw portemonnee het kan lijden, gaan voor een nieuwe. Al was het alleen maar voor de garantie...

Groet, Joop

gertjanvv

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Mar 2008, 22:03    Post subject:
Die 350d is nog super goed hoor ik beleef er
nog altijd veel plezier aan! Very Happy .
Maar hij moet er aangezien er een 40d komt helaas
uit.

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Tue 18 Mar 2008, 5:07    Post subject:
gertjanvv wrote:
Maar hij moet er aangezien er een 40d komt helaas
uit.

Hm, het lijkt me dat er zwaardere straffen te bedenken zijn Laughing

Groet, Joop

adjuh

PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 11:28    Post subject:
Ik ben geen Canon kenner, maar een vriend van me wel. Volgens hem is de 18-55 kitlens het allerslechtste stuk glas dat ze bij Canon ooit gemaakt hebben.
Het kost niks, maar dan heb je ook niks.

grt
Ad

luc hoogenstein

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 11:39    Post subject:
adjuh wrote:
Ik ben geen Canon kenner, maar een vriend van me wel. Volgens hem is de 18-55 kitlens het allerslechtste stuk glas dat ze bij Canon ooit gemaakt hebben.
Het kost niks, maar dan heb je ook niks.

grt
Ad

Het is uiteraard geen toplens, maar zeker wel een lens waar je aardige foto's mee kunt maken. Het is (o cliché) nog altijd de fotograaf...enz. Ik heb jarenlang dat lensje als standaard lens bij me gehad, met veel plezier! Natuurlijk zie je het verschil met duurdere lensen op verschillende aspecten, maar voor huist-tuin-en-keukengebruik (en zelfs voor internetpublicaties) is de lens best geschikt.

Luc

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 14:17    Post subject:
vrijwel alle lenzen geven behoorlijk scherpe beelden zo rond diafragma F8. Voor 3 tientjes heb je dus de gelegenheid om uit te zoeken of je ooit een "echte" lens nodig hebt, en welke lens dat zou moeten zijn. Lijkt me een leerzaam lensje!

Els Branderhorst

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 15:14    Post subject:
Hoi Ruben, ik sluit me aan bij Peter.
Het is inderdaad een fijne lens om mee te beginnen en veel uit te proberen.
Zelf gebruik ik hem nog steeds. De resultaten zijn ook wel aardig, dus mijn voornemen om een andere groothoek aan te schaffen is al op de lange baan geschoven.
Dat komt wel als ik wat "centen" over houd. Voorlopig is dit een redelijk en goedkoop alternatief
Je kan mijn landschapsresultaten bekijken die gemaakt zijn met deze lens,
http://pbase.com/elsbranderhorst/veluwe
Wel een nadeel is dat bij vlakke landschap deze lens een holling of bolling geeft. Nu heeft de Veluwe, waar ik de meeste landschapsopnames maak bijna geen rechte horizon, maar aan zee en in de polder zal je dit wel ervaren. In het begin vond ik dit een leuk effect, maar nu ga ik me er aan storen.
Groetjes, Els
Back to top
Reply with quote

Verwijderd
Guest

PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 15:22    Post subject:
Els schrijft:

Quote:
Wel een nadeel is dat bij vlakke landschap deze lens een holling of bolling geeft.

Dit is enigszins op te vangen door bij het nemen van de foto de horizon in het midden te plaatsen en dan later bij te snijden, moet je wel rekening houden met je compositie natuurlijk !!! Vind het overigens ook gewoon een goede lens !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Fri 21 Mar 2008, 20:19    Post subject:
Ikzelf gebruik de lens met landschappen en dan ook op de manier zoals Ben hier ook al beschrijft.
Ook gebruik ik hem op mijn EOS 300D in combinatie met een CU+2 lensje
voor close-up opnamen.
Natuurlijk zijn er (veel) betere lensen, maar de prijs kwaliteit verhouding
en de overweging bij wat ik fotografeer (afen en toe close-ups en lanschappen en meestal telewerk met de 75-300 en met name een 170-500 de laatste overigens alleen op de EOS 30D) hebben mij nog niet kunnen overhalen om een duurdere lens aan te schaffen.
Het is 'maar' een kitlens, maar wel een hele fijne vind ik
Very Happy
groeten Art
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum