Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Superuitrusting voor macro, en toch probleem bij instellen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 May 2008, 14:20    Post subject: Superuitrusting voor macro, en toch probleem bij instellen
Hallo,

Ik heb langere tijd macro gedaan met mijn Gitzo 3530LSV statief met een Arca Swiss Z1 balhoofd + separate middenkolom. Ik gebruik een 180 mm Canon macrolens met 1.4 en 2.0 teleconverters. Dat beviel niet omdat macrodoelen nu eenmaal laag bij de grond zitten en het veelal neerkwam op 'werken tussen de benen van het statief'. Daarom de stap gezet naar een Gitzo 2530 Explorer. Opnieuw een rib uit het lijf, maar....... een geweldig statief, enorme flexibiliteit. Je kunt hemn in iedere stand zetten en de middenkolom kan in iedere hoek vast worden gezet, is wendbaar en kantelbaar.

Maar toch een flink probleem. Als ik de middenkolom kantel (90% van de opnamen) is het uitermate moeijlijk im goed in te stellen. Als ik het balhoofd vast heb gezet en de body loslaat, verschuift de body nog een stukje. Het ingestelde onderwerp verwijnt dan uit het centrum van het beeld en soms helemaal uit de zoeker. Het is dus mikken om het beeld goed in te stellen. En dat werkt niet.

De oorzaak zit niet in het statief of in het balhoofd (dat kan bijna 60 kilo hebben). Maar in beweging tussen de adapter van het balhoofd, de statiefgondel en de body.

Iemand een oplossing hiervoor?

Dank voior een reactie,

Vriendelijke groet.

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 May 2008, 18:17    Post subject:
Lastig om hier goed antwoord op te geven. Ik heb ook een Gitzo Explorer en herken dit probleem niet. Wel heb ik soms dat het schroefje (die de snelkoppeling op zijn plek moet houden) los gaat zitten. Dit is dan een kwestie van vastdraaien.
Statiefgondel is lens afhankelijk. Omdat dit bij mijn telelens (300 mm) een zwak punt is, heb ik een aparte gondel aangeschaft. Nu wordt de lens op 2 plekken ondersteund en dat geeft minder kans op trilling.

Bendiks
Reply with quote

Herman Berkhoudt

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 29 May 2008, 21:19    Post subject:
Ken dit probleem wel.
Het treedt in mijn geval alleen op bij de staande opnamen.

Een stukje extra stroef dun rubber tussen cameraonderzijde en statiefplaat wil wel eens helpen. In verpleeghuizen gebruiken ze vaak ook een soort matjes om eetgerei niet aan het schuiven te laten gaan.

Heb daar gelukkig nog niet uit de eerste hand zelf ervaring mee. Laughing

Groet, Herman

Last edited by Herman Berkhoudt on Sat 31 May 2008, 20:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Waterdrager

PostPosted: Thu 29 May 2008, 23:30    Post subject:
Dank voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad als eerste gezocht naar een betere (en dus ook lagere) statiefgondel zoals RRS en Wimberley die voor diverse telelenzen maken, maar helaas niet voor de 180 macro.
Ik wilde dat het waar was dat het probleem alleen in verticale positie van de body voorkwam, het is ook in horizontale positie zo.
Dat idee van een matje spreekt me aan, maar waar te bevestigen? Niet de body rust op het statief, maar de statiefgondel van de lens. Daar zit een Wimberley lensplaat op die in de adapter van het Arca Swiss balhoofd gaat. Onder de body iets bevestigen heeft dus geen zin, ik zou hoogstens iets tussen lensplaat en statiefgondel kunnen stoppen. Is te proberen, maar of het werken gaat?
Welke balhoofden gebruiken jullie?

Vriendelijke groet,

Nico.

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Fri 30 May 2008, 6:47    Post subject:
Berkhoudt wrote:
Een stukje extra stroef dun rubber tussen cameraonderzijde en statiefplaat wil wel eens helpen. In verpleeghuizen gebruiken ze vaak ook een soort matjes om eetgerei niet aan het schuiven te laten gaan.

Dit spul heet "anti-slip" en is van de rol verkrijgbaar bij o.a. thuiszorgwinkels e.d. Je zou dus een stukje kunnen kopen van bijvoorbeeld 1 bij 2 decimeter, en dit vervolgens zelf in de formaten knippen die je nodig hebt. Houd er overigens rekening mee dat het spul schreeuwend duur is!!

Waterdrager wrote:
maar waar te bevestigen?

Op alle plaatsen waar beweging optreedt waar je het juist niet wilt hebben.

Groet, Joop

Herman Berkhoudt

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 May 2008, 7:28    Post subject:
Had even niet goed opgelet, maar in dit geval natuurlijk tussen de onderzijde statiefgondel en de bevestigingsplaat van je statief (waarin de schroef zit die in de statiefgondel geschroefd wordt).

Groet, Herman

Last edited by Herman Berkhoudt on Fri 13 Jun 2008, 12:30; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Naturepix

PostPosted: Fri 30 May 2008, 7:40    Post subject:
Joop Gerretse wrote:

Houd er overigens rekening mee dat het spul schreeuwend duur is!!

Groet, Joop

Af en toe te krijgen voor 1 euro bij de HEMA voor een hele rol (en ik verzeker je dat je daar heel wat statiefplaatjes mee kan afdekken!).

gr
Job
Reply with quote

Joop Gerretse
PixPas Plus

PostPosted: Sat 31 May 2008, 5:03    Post subject:
Naturepix wrote:
Joop Gerretse wrote:

Houd er overigens rekening mee dat het spul schreeuwend duur is!!

Groet, Joop

Af en toe te krijgen voor 1 euro bij de HEMA voor een hele rol (en ik verzeker je dat je daar heel wat statiefplaatjes mee kan afdekken!).

Ik denk dat het dan toch om net even iets ander spul gaat Job...

Groet, Joop

Naturepix

PostPosted: Sat 31 May 2008, 8:45    Post subject:
Tsja, kheb geen idee dan, maar dat spul van de HEMA heet i.i.g. antislip!
Heb je ergens een voorbeeldfoto'tje?
gr
Job
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum