Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

De 70-200mm VR nikon met diverse tussenringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sun 26 Jul 2009, 22:33    Post subject: De 70-200mm VR nikon met diverse tussenringen
Ik wil graag wat verder weg staan (i.v.m. fotograferen van de schuwere soorten libellen en vlinders) met mijn 70-200mm VR die een dichtsbijzijnde focusafstand heeft 1,5 m. Nu kan ik daar tussenringen op zetten. Is er een bepaalde rekenformule voor het gebruik van tussenringen voor dan het dichtsbij zijnde focusafstand. Ik heb 12,20 en 36 mm soligor tussenringen.
Of moet ik dat proefondervindelijk zien te achterhalen?
Wie met me mee wil denken alvast hartelijk dank.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Jul 2009, 7:28    Post subject: Re: De 70-200mm VR nikon met diverse tussenringen
Aangezien je de spullen hebt, is het 1 minuut werk om de focusafstand zelf te bepalen als je een meetlint gevonden hebt...

(als je geen meetlint of rolmaat hebt of wilt kopen: de ikea heeft papieren meetlinten beschikbaar voor klanten)

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Jul 2009, 11:29    Post subject: Re: De 70-200mm VR nikon met diverse tussenringen
martine wrote:
Ik wil graag wat verder weg staan (i.v.m. fotograferen van de schuwere soorten libellen en vlinders) met mijn 70-200mm VR die een dichtsbijzijnde focusafstand heeft 1,5 m. Nu kan ik daar tussenringen op zetten. Is er een bepaalde rekenformule voor het gebruik van tussenringen voor dan het dichtsbij zijnde focusafstand. Ik heb 12,20 en 36 mm soligor tussenringen.
Of moet ik dat proefondervindelijk zien te achterhalen?
Wie met me mee wil denken alvast hartelijk dank.
Mvg. Martine

Met een 36 mm tussenring van soligor werkt dit.
Voor vlinders is dit redelijk te doen maar met tussenringen heb je altijd beperkter marge wat het uitkaderen betreft tov een echte macrolens. Resultaten met 70 200 vr zijn dan wel subliem

mvg Tom

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Jul 2009, 12:31    Post subject:
by the way,
op jouw 105 F2,8 VR AF-S kun je eventueel ook een tc14 EII toepassen.
dat resulteert in een 150 F4 met nog een heel apetijtelijke beeldkwaliteit, en vanzelf een aardig langere werkafstand bij dezelfde vergroting. www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=81960.
Het voordeel van deze optie is je er iets makkelijker mee uit de hand kunt werken - minder groot.

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum