Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


[Poll] Cultuurelementen in landschapsfoto's: hoe nu verder?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

In hoeverre mogen cultuurelementen (of niet natuurlijke elementen) in landschapsfoto's aanwezig zijn.
Ieder landschap is een landschap en daarom welkom in het landschappenalbum.
12%
 12%  [ 14 ]
Landschappen met nadrukkelijk aanwezige cultuurelementen zijn welkom in het landschappenalbum, zolang er maar een duidelijke link is met de natuur.
36%
 36%  [ 40 ]
Zolang de aanwezige cultuurelementen niet het onderwerp van de foto vormen zijn natuurlijk ogende landschappen welkom in het landschappenalbum (= huidige situatie).
33%
 33%  [ 37 ]
Nederpix is een site voor natuurfoto's. Cultuurelementen moeten daarom waar mogelijk uit beeld worden gehouden.
18%
 18%  [ 20 ]
Total Votes : 111


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Dec 2013, 22:00    Post subject:
@Wijnand: uit het eerste bericht van dit draadje:

Quote:
De poll zal tot en met zondag 5 januari 2014 duren,

_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 73
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Dec 2013, 16:14    Post subject: Cultuurelementen
De poll duurt tot 05 januari 2014. Ik zag het idd later ook.
En met deze reactie breng ik de poll weer een klein beetje onder de aandacht, hoop ik.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 9:05    Post subject:
BertJan wrote:
... Is een boom op zichzelf geen natuur? Hij is wel degelijk zonder menselijke hand groot geworden, of paddestoelen een ree?

Een ree of paddestoel wordt niet geplant. De meeste bomen in Nederland zijn wel geplant, door mensen. In mijn tuin plant ik ook plantjes, en foto's daarvan bied ik niet bij nederpix.nl aan. Wie wel?
Plantjes - grootgebracht in kwekerijen - die in een bos of een beoogd natuurgebied zijn geplant, of langs een provinciale weg worden wel en veelvuldig op nederpix geplaatst: inconsequent. "oernederlands natuurgebied"

BertJan wrote:
Ook de Drentse beekdalen hebben ooit een andere loop gehad, maar is iets dan ineens cultuur?

Sinds een tiental jaren worden her en der in het land betonnen elementen weggehaald zodat beken - binnen grenzen - weer een natuurlijke loop kunnen hernemen. De ruimte voor overstromen blijft beperkt. Het is juist natuurlijk dat beken hun loop verleggen. Een proces van erosie en sedimentatie. Een proces dat van tijd tot tijd voor de omliggende bewoners zeer nadelige gevolgen heeft. Maar op lange termijn gezien alleen maar voordelen.

BertJan wrote:
Een hele andere discussie maar zeker kent Nederland wel natuur! Natuur is toch niet altijd iets waar mensen geen invloed in hebben gehad?

Dit lijkt me een heel goed onderwerp om eens in een apart draadje uit te diepen.
Het zou bijvoorbeeld kunnen aan de hand van foto's als deze en deze.
In Nederland gaan natuur en cultuur altijd hand in hand. Meestal heeft cultuur de overhand.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 10:23    Post subject:
Quote:
In Nederland gaan natuur en cultuur altijd hand in hand. Meestal heeft cultuur de overhand.


Inderdaad, Peter. Maar vaak merk ik dat natuur alleen als echte natuur wordt ervaren als de mens er niets aan doet. Deze stroming hoor je ook vaak doorklinken in natuurfilms (nieuwe wildernis/wolf mountains etc.). Bij de nieuwe wildernis is dit verlangen zelfs zo groot, dat er 'wildernis' gecreëerd wordt. Maar zou het mogelijk zijn natuur en cultuur hand in hand te laten gaan? Zo waar, een mooie uitdaging, zeker in ons dichtbevolkte landje.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 20:25    Post subject:
Sluit me volledig bij Joop Gerretse aan en heb dus ook gestemd.
Ik hoop dat er meer mensen gaan stemmen, zodat duidelijk wordt wat de meerderheid nu echt wil.

Groetjes,

Franca
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 21:42    Post subject:
Hoe meer mensen stemmen hoe breder de uitslag iig gedragen wordt, dus ik ben blij met iedere oproep om je stem te laten horen. Zelf had ik van tevoren gedacht dat 100 stemmen toch wel het absolute minimum is om enige waarde te hechten aan de uitslag. Daar zitten we niet meer zo ver vandaan.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
kiran
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Jan 2013
Posts: 34
Location: Noordholland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 22:48    Post subject:
Ook een stem in het zakje gedaan Smile
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 23:16    Post subject:
Quote:
Ieder landschap is een landschap en daarom welkom in het landschappenalbum.
14%
14% [ 13 ]
Landschappen met nadrukkelijk aanwezige cultuurelementen zijn welkom in het landschappenalbum, zolang er maar een duidelijke link is met de natuur.
36%
36% [ 33 ]
Zolang de aanwezige cultuurelementen niet het onderwerp van de foto vormen zijn natuurlijk ogende landschappen welkom in het landschappenalbum (= huidige situatie).
28%
28% [ 26 ]
Nederpix is een site voor natuurfoto's. Cultuurelementen moeten daarom waar mogelijk uit beeld worden gehouden.
20%
20% [ 18 ]

Heu, das raar, 50% stemt progressief, 48% conservatief. Dan mis ik nog 2%. Wel spannend zo, deze nek aan nek race. Mods alvast sterkte met een dergelijke uitkomst.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 23:27    Post subject:
Alles achter de komma telt blijkbaar niet mee. Dus 26÷90×100% = 28,88% maar dit wordt naar beneden afgerond naar 28%, daarmee ben je al 0,88% kwijt...
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6027
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 13:12    Post subject:
Laat je stem niet verloren gaan.
Doe mee met de Poll. Er zijn nu 91 stemmen.
Op naar de 100!
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 13:42    Post subject:
of zoals tatjana zou zeggen; Kom op nou !
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Dec 2013, 13:49    Post subject:
Het concept van de pixen is vrij oud, en weinig veranderd de laatste jaren. Er zitten een aantal heel goede aspecten aan, een daarvan is cohesie, een andere een zekere bewaking van thema en kwaliteit. Er zitten ook nadelen aan in de vorm van een behoudende aard.

Je zou kunnen verwachten dat de toekomst met name buiten de sites ligt,
of althans, er omheen.

verbreding van de site kan nieuwe mensen trekken...
(ook oude trouwens)
... mogen die meestemmen?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6027
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Dec 2013, 9:36    Post subject:
Peter iedereen die zich geregistreerd heeft en ingelogd is kan meestemmen.
De 100 is nog niet bereikt...Dus mensen laat je stem niet verloren gaan.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Dec 2013, 12:27    Post subject:
dat is wel een heel helder en logisch antwoord, maar er zat een andere vraag achter.

Ik bedoel dat het een idee kan zijn na te denken of je met nieuw beleid nieuwe fotografen, nieuw publiek kan bereiken. En of je nadenkt waarmee je die mensen wilt bedienen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Dec 2013, 22:28    Post subject:
Om dat helder te krijgen zou je je kunnen afvragen waarom zijn er leden weggelopen, en wat weerhoudt (beginnende) fotografen zich aan te melden bij Nederpix?
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 14:11    Post subject:
Wel heb mijn stem uitgebracht
Zoals we op school hebben geleerd is natuur iets waar mensen niets aan hebben gedaan. Dat moet vind ik het uitgangspunt zijn.
Het is de kunst om de zogenaamde natuur dan ook zo goed mogenlijk in beeld te krijgen. Dit kan heel goed door steeds als hoofdonderwerp de zogenaamde natuur te nemen.
Voor mij betekent dat geen gebouwen enz op de voorgrond maar op de achtergrond. Waar in de foto de klemtoon op wordt gelegd bepaald de fotograaf. Vervolgens moet de moderator kijken of dat goed is uitgevoerd.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 14:34    Post subject:
[quote="David Ruijs]Zoals we op school hebben geleerd is natuur iets waar mensen niets aan hebben gedaan.[/quote]"
Waar vind je dat nog in Nederland, David? Ik denk helemaal nergens meer... Sad
Het laatste stukje oerbos van Nederland (het Beekbergerwoud bij Apeldoorn) is aan het eind van de 19e eeuw gekapt en omgevormd tot landbouwgebied.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 15:08    Post subject:
Misschien is de hele natuur in Nederland wel gereset, en is ze opnieuw begonnen.
En dan is het wel weer natuur, nieuwe natuur.
Natuur hoeft niet oud te zijn om natuur genoemd te worden.
Een baby is toch ook een mens

Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 15:40    Post subject:
Interessante en logische gedachtsels beschrijf je hierboven, Henri. Maar ook misschien wel gevaarlijk!?

'Natuur is landschap waarin de mens niet of nauwelijks heeft ingegrepen', was tot nu altijd een prima definitie. Maar daar wij Hollanders dit landschap al lang kwijt zijn en toch graag het zp prettige woord natuur willen gebruiken, verzinnen we nu allerlei nieuwe benamingen. Het linke hiervan is dat we hiermee de basisbetekenis soms gaan ondermijnen. In mijn stad werd de plaatselijke polder ook vaak natuur genoemd, soms zelfs 'prachtige oernatuur'. Terwijl het toch slechts een dun groen korstje van gras, populieren en wat ruigte is dat zich op een 6 meter dikke laag vergiftigd havenslib heeft gevestigd. Als we 'nieuwe natuur' ook gaan beschouwen als natuur, valt mogelijk de argumentatie weg om ongeschonden natuur goed blijven te beschermen, wan: 'Nieuw of oud maakt toch niet uit? Natuur is natuur!'

Het vervelende blijft alleen dat we dus moeten concluderen dat Nederland geen natuur heeft in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Maar misschien kan dit ons juist helpen om dit soort natuur juist terug te krijgen. Er zijn genoeg probeerseltjes in Nederland aan de gang en sommigen beginnen zelfs al lichtjes op natuur te lijken. Wij waren zelfs voorlopers op dit gebied, maar recentelijk lijkt die positie snel ingehaald te worden door het buitenland.

Als we blijven experimenteren met het 'creëren van natuur' kunnen we in de nabije toekomst hopelijk de definitie 'Natuur is landschap waarin de mens niet of nauwelijks heeft ingegrepen', misschien licht aanpassen tot: 'Natuur is landschap waarin de mens niet of nauwelijks heeft ingegrepen, en landschap dat van de mens opnieuw die mogelijkheid heeft gekregen'.....


Vr. gr. Jeroen Verhoeff
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 17:58    Post subject:
Als we het al niet eens zijn over de definitie van "natuur", hoe kunnen we dan met deze poll duidelijkheid krijgen. Het probleem is nu juist dat Nederpix een eigen definitie van natuur gebruikt. Dat geeft problemen, als je het niet met die definitie eens bent, en daar zijn soms best redelijke argumenten voor te vinden, dan kom je er niet uit. Hier worden namelijk slechts regels toegepast. Gezond verstand en argumenten tellen niet, ook al zijn de regels gebaseerd op verkeerde aannames. Een perfecte voedingsbodem voor conflicten.

Ik pleit er daarom voor om Nederpix maar eens een tijdje in de zwaarste modus te zetten: Alleen wildernis, perfect natuurlijke landschappen dus. Daarvoor is een duidelijke en onafhankelijke definitie te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wildernis (even doorklikken, de echte link wil niet vanwege haakjes)
Liever duidelijkheid dan willekeur.

Dan zullen we wel eens zien wat er met het landschap album gebeurd. Mijn vingers jeuken al boven het toetsenbord ............

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 18:23    Post subject:
@ Hendrik,

Puur natuur is nooit het criteria geweest.
In de Faq staat dan ook te lezen :

Quote:
Nederpix is een site voor natuurfoto's dus willen we dat de landschappen enigszins wild, natuurlijk en/of landelijk aandoen
.

Ik begrijp daarom niet wat je met je berichtje bedoeld, laat staan, wat je ermee denkt te bereiken.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 18:33    Post subject:
Lijkt mij gewoon erg interessant om dat eens uit te proberen. Ik ben van nature erg nieuwsgierig en altijd in voor een experiment en een stevige inhoudelijke discussie. Waar we nu heen lijken te gaan wordt volgens mij een grote teleurstelling.

Overigens denk ik dat er niet veel toelichting nodig is voor mijn berichtje.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 19:42    Post subject:
Ik denk dat we eerst maar eens moeten kijken naar wat het oplevert voor "we" een verandering al weer gaan afschieten eer die goed en wel is ingezet. Geef het wat tijd en evalueer over enkele maanden wat het heeft opgeleverd en of dat aan de verwachtingen voldoet of niet. De nieuwe regels (of de interpretatie daarvan) staan toch niet in steen geschreven?
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
meijsvo


Gender: Female
Age: 59
Joined: 09 Jun 2013
Posts: 16
Location: almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 21:19    Post subject:
Hendrik van Kampen schreef:

Gezond verstand en argumenten tellen niet, ook al zijn de regels gebaseerd op verkeerde aannames.

Dat vind ik onzin Hendrik!
Wie bepaalt wie heeft een gezond verstand?

De moderators hebben een discussie in leven gebracht, iedereen is vrij argumenten voor en tegen in te brengen en iedereen kan zijn stem in de Poll laten horen.
Tot nu toe is het ongeveer 50/50 – voor mods hoofdbreker, maar daar moeten wij ons toch niet al te veel mee bemoeien, vind ik persoonlijk.

Gr, Markéta
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Dec 2013, 21:48    Post subject:
Ik bedoel er mee te zeggen dat je met gezond verstand af en toe van de regels kunt afwijken als dat logischer is. De bekende uitzondering op de regel heb je overal. Het gaat er niet om wie het heeft, het gaat er om dat je het gebruikt. Dat is voortdurend de rode draad in mijn verhaal. Helaas gaat het steeds maar weer over regels, grenzen, definities enz. Een beetje meer, een beetje minder. Daarom leek het mij leuk om het eens volkomen anders om te draaien. We nemen een bestaande definitie, toetsen de foto's daaraan en kijken eens wat er gebeurt.

Bovendien is een beetje discussie en levendigheid helemaal niet slecht voor de bezoekersaantallen. Ik ben wel benieuwd hoe de bezoekersaantallen waren toen het tijdelijke cultuuralbum open was, in vergelijking met een andere periode (b.v. vorig jaar november).

Eigenlijk wil ik maar één ding, dat is dat mensen zich een beetje bewust worden van wat natuur is, hoe zij dat ervaren en dan een "oooh, zit dat zo" - ervaring hebben. Er zijn verschillende benaderingen mogelijk om dat voor elkaar te krijgen.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum