Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

CS 5

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Thu 02 Sep 2010, 16:04    Post subject: CS 5
Heb de CS5 van adobe en nu zou ik graag willen weten of ik nog steeds bij modus 8 bit moet aanvinken. Windows is 64 bit en heb beide versies van CS 5 64 bit en de 32 bit. De bewerkte foto werd automatisch in de 8 bit versie gezet terwijl ik de keuze had van ook 16 en 32 bit bij modus.
Kan iemand hier iets over zeggen.
Alvast bedankt.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

WildNature

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 7:24    Post subject:
Het gaat hier om twee verschillende processen. Excuses indien ik je verkeerd mocht hebben begrepen.

Allereerst de modus 8 bits in CS5, die overigens in beginsel al sinds de allereerste versies gelijk is. Het gaat om de informatiediepte in de foto die je in Photoshop bewerkt. Een 8 bits foto heeft een geringere informatiediepte dan een 16 bits foto. Het gaat dan om alle technische informatie die een foto bevat, zoals kleur, toonwaarden, enzovoort. Een 16 bits foto bevat dus meer informatie en dat is technisch gezien beter, ook al gebruik je uiteindelijk er steeds maar een beperkt deel van. Het punt is dat die informatiediepte door de bron wordt bepaald. Dat is in dit geval dus de camera. Levert hij foto's af in 8 bits, dan heeft het weinig zin om die in Photoshop naar 16 te converteren. De bestanden worden er groter door, maar de informatie die er niet in zit kun je er niet bij krijgen. Photoshop interpreteert (berekend) die niet bestaande informatie er gewoon bij. Feitelijk levert je dit nauwelijks voordelen op, wel nadelen, want grotere bestanden, meer rekencapaciteit nodig, enzovoort.

Dan de procesdiepte in Windows, zijnde 32 of 64 bits. De praktische kern van deze materie is dat een besturingssysteem zijn informatie in 64 bits sneller kán verwerken. Want hierbij is het mogelijk om meer informatie per tijdseenheid aan te sturen en omdat ook grotere geheugens kunnen worden aangestuurd. Met name het RAM-geheugen speelt hierbij een hoofdrol. Een 64 bits systeem kan dus ook grotere hoeveelheid fysieke RAM-geheugens aansturen. Hoe dat bij de laatste versies van Windows precies ligt weet ik niet. Maar het besturingssysteem van Apple kan zo al enorme - tientallen GB - ram-geheugen aansturen. Voor zeer professioneel gebruik een voordeel. Voor zover ik nog met Windows heb gewerkt was dit systeem inherent matig tot slecht in zijn geheugenbeheer. Onder andere veel beruchte vastlopers zijn/waren daarop terug te voeren. Mogelijk is dat met de laatste versies verbeterd. Al met al denk ik dat het voor Windows en voor algemeen gebruik, zoals wij met de fotografie vaak doen, het weinig praktische meerwaarde heeft om een systeem te hebben op 64 bits in plaats van 32 bits. Van een technisch mogelijke snellere rekenverwerking zul je weinig of niets merken, mogelijk is er enige snelheidswinst bij het opstarten, inlezen, wegschrijven van en naar geheugens. Dat vereist wel dat je een evenwichtig opgebouwde computer moet hebben waar alle componenten perfect op elkaar zijn afgestemd, wat helaas bij Windows-systemen zelden het geval is. Dat is bij Windows een nadeel in vergelijking met andere systemen, omdat de hardware en de software hier altijd van verschillende fabrikanten komen. Een perfect afgestemd systeem kan hier al gauw een snelheidswinst opleveren van 25 tot 35 procent. Dit is de reden dat bijna alle modellen van Apple vaak ook snelle computers zijn. Alléén letten op de processorsnelheid zegt dan nog lang niet alles.

Kortom: een tamelijk complexe materie waar voor algemeen gebruik betrekkelijk weinig voordelen uit zijn te verwachten. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je camera naar de bits-diepte: is hij 8 bits, hou je daar bij de verdere verwerking ook aan.

Bij Windows bepaalt naar ik aanneem het besturingssysteem zelf of het werkt onder 32 of 64 bits. Voor zover mijn kennis reikt zal Windows bij een 64 bits versie slechts gedeeltelijk ook daadwerkelijk 64 bits zijn, tal van interne processen blijven 32. En was het niet ook zo dat een 64 Windows-versie ook duurder is dan een 32 en dat je die apart moet kopen?
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 16:30    Post subject:
Dank Wildnature voor al die informatie. Andere nederpixers kunnen hier ook vast hun voordeel mee doen.
Ik heb window 7 home premium 64 bits.
Ik heb CS 5 64 bits.
In mijn camera de D700 van nikon heb ik de mogelijkheid om 12-of 14 bits compressie zonder verlies te fotograferen.
Als ik in de modus fotografeer van 14 bit compressieloos zou dat betekenen dat er meer informatie o.a. kleurdiepte bij de foto geleverd wordt Want hoe groter het aantal bits des te meer kleuren het kan bevatten. En mijn scherm heeft een hoeveelheid ware kleuren van 32 bits. Als ik dan mijn camera bestand instel op 14 bit dan bevat deze dus meer kleuren die ook zou moeten kunnen zien op mijn scherm?
Als ik dan mijn foto voor NP bewerk moet ik naar de modus van 8bit. Betekent dit laatste dat dan die extra informatie verloren gaat of houdt die 8 bit dan toch meer kleurinformatie vast? Dat laatste begrijp uit het bovenste deel van je betoog.
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

WildNature

PostPosted: Sat 04 Sep 2010, 11:56    Post subject:
Je gebruikt dus de D700: een mooie camera! Ik ken hem niet omdat ik nog steeds een D200 gebruik. Toevallig is deze een paar dagen geleden stuk gegaan. De drie kleine knopjes om o.a. de gevoeligheid en witbalans in te stellen werken niet meer. Jammer, repareren zal wel weer een smak geld kosten zodat het wellicht aantrekkelijker is om een nieuwe te kopen. Misschien wordt dat wel een D700.

Maar goed: mijn antwoorden voor zover ik daar kennis over heb. Van de laatste versies van Windows weet ik niets, want jaren geleden overgestapt. Wel van CS5 en een beetje over de Nikons.

De D700 produceert inderdaad, net als enkele andere Nikon-modellen 12 of 14-bits beelden. Zoals gezegd is technisch gezien 14-bits beter, omdat deze eenvoudig meer informatie bevat. Het is de vraag of je dat kwaliteitsverschil ook op de beelden daadwerkelijk kunt zien. Ik verwacht indien ja, dat de visueel waarneembare verschillen marginaal zullen zijn. Er is echter een andere reden om de hoogst mogelijk bits- instelling toch te gebruiken. Om dit uit te leggen probeer ik het een beetje beeldend uit te leggen omdat de onderliggende techniek vrij ingewikkeld is. Van de totale digitale informatie in een foto zie je op het scherm maar een heel, heel klein deel, ook al heb je het beste scherm dat voor geld te koop is. Je moet het zien alsof je op het scherm door een sleutelgat naar je foto kijkt. Niet letterlijk natuurlijk, maar dat wat je van de foto ziet bevat maar een zeer beperkt deel van de informatie. Maar zodra je bewerkingen op de foto gaat toepassen - om het even in welk programma en afhankelijk van de soort bewerking en de intensiteit ervan - wordt die overige informatie wel degelijk aangesproken. Hoe meer digitale informatie de foto bevat, hoe beter en natuurlijker en ook hoe verder je ook met die bewerkingen kunt gaan. Een jpg bijvoorbeeld, die altijd slechts 8-bits diep is en bovendien niet-verliesvrij gecomprimeerd is, is nauwelijks zonder merkbaar verlies te corrigeren. Dat betekent dus ook dat elke bewerking die je op een digitale foto loslaat ook daadwerkelijk onontkoombaar informatie-verlies betekent. En hoe meer informatie een foto bevat hoe langer het uiteindelijke beeld visueel gezien ‘onaangetast’ blijft (sleutelgat). Daarom is het verstandig om een relatief grote bit-diepte te gebruiken en is 16-bits beter dan 8-bits. Dat betekent dat hiermee een andere vraag van je ook al is bevestigd, namelijk dat een foto doorgaans heel veel meer informatie bevat dan je op het scherm, en zelfs in druk, kunt zien. Gelukkig maar want anders zouden bewerkingen daarop nauwelijks mogelijk zijn zonder zichtbaar verlies. De D700 nadert de 16-bits, terwijl Photoshop alleen 8 of 16-bits kan verwerken, waarmee de keuze eenvoudig is: ik zou voor 16-bits kiezen.

Dan blijft jou nog de keuze over tussen 12- en 14-bits, een instelling die je waarschijnlijk op de camera zelf kunt instellen. Tussen beide zit zoals gezegd een klein verschil, althans wat de informatiediepte betreft. Wil je het beste uit de camera wat hij kan, dan kies je voor 14. Maar ik vermoed dat dan het wegschrijven van de foto op het geheugenkaartje, alsook de interne verwerking, een stuk langzamer zal verlopen. Probeer maar eens hoe lang het met beide instellingen duurt voor een gemaakte foto op het kaartje zal zijn weggeschreven. Voorts zullen ook verwante functies zoals het aantal foto’s in serie per seconde, terug gaan lopen. Als je bijvoorbeeld normaal vier foto’s per seconde zou kunnen maken, dan zou dat op de instelling met 14-bits wel eens de helft minder kunnen zijn. Dat moet je gewoon even voor jezelf uitproberen en dan besluiten of je daar mee kunt leven. Verder is het natuurlijk ook wel eens aardig om op beide vergelijkende foto’s, natuurlijk gemaakt met hetzelfde objectief en instellingen, te kijken of er misscien inderdaad kwaliteitsverschillen waarneembaar zullen zijn tussen 12 en 14. Vermoedelijk zullen die verschillen, indien zichtbaar, uitermate klein zijn. Je kunt dus gerust omwille van de snelheid kiezen voor 12-bits.

De bit-diepte van het scherm is verder niet van belang bij de bovengenoemde keuzen.

Dan je laatste vraag. Voor het plaatsen van foto’s op Nederpix moet je inderdaad terug naar 8-bits. De foto’s moeten bovendien in jpg aangeleverd worden naar ik mij meen te herinneren. Dat betekent dat jpg-foto’s automatisch naar 8-bits worden omgezet en tevens niet-verliesvrij zullen worden gecomprimeerd. De mate van compressie is instelbaar. In CS5 is dat eenvoudig: zet de foto die je wil plaatsen eerst in de juiste resolutie, kies vervolgens voor ‘opslaan voor website’ waarna je in een dan geopend schermpje de mate van compressie kunt instellen. Kies bijvoorbeeld 80% en kijk hoe klein het bestand wordt. Is dat nog te groot voor Nederpix, dan zul je verder terug moeten naar b.v 70% of misschien nog wel verder. Een foto die heel veel details bevat kan namelijk minder gecomprimeerd worden en blijft het bestand ook groter. Je schrijft: „Als ik dan mijn foto voor NP bewerk moet ik naar de modus van 8bit. Betekent dit laatste dat dan die extra informatie verloren gaat of houdt die 8 bit dan toch meer kleurinformatie vast?” Het zal je nu duidelijk zijn dat met al die bewerkingen, plus de omzetting van 16 naar 8-bits, inderdaad veel informatie verloren zal gaan. Zelfs aanzienlijk veel informatie want van 16-bits raw naar 8-bits jpg, zijn twee uitersten. Dat verlies is onomkeerbaar. Bewaar dus ALTIJD je originele opnamen, liefst in het raw-formaat.
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 22:13    Post subject:
Wildnature,
Wederom bedankt voor de leerzame uitleg.

Wat betreft de compressie; ik doe altijd via beeldgrootte verkleinen en dan opslaan als. Ik krijg dan een schermpje waarbij ik een zo dicht mogelijk onder de 200 kb ga zitten. Meestal is dat kwaliteit 8 of 9.

Ik haal mijn foto's altijd binnen via CS5 dus niet via bridge omdat ik daar de foto's niet zo goed kan beoordelen op 100 % qua scherpte. De bestanden worden dan altijd weggeschreven als een DNG bestand = gelijk aan NEF.Naast de Jpeg versie bewaar ik dus standaard mijn DNG
bestanden.

Tenslotte zou ik graag willen horen hoe het kan dat in de handleiding 12 of 14 bit ingesteld kan worden en dan zie ik bij bestandseigenschappen dat de bitdiepte 16 is in Bridge.
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 7:59    Post subject:
Quote:
Ik haal mijn foto's altijd binnen via CS5 dus niet via bridge
Snap ik even niet. Bridge is het onderdeel van CS5? Ben je niet in de war?

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

momo

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 8:25    Post subject:
all de foto in de computer prg gawerk in hoger bit maar als de foto wil te zien allen can in jpeg over all de ander prg .
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 10:57    Post subject:
Henriëtte,
Bridge is inderdaad onderdeel van CS5 maar het zijn wel apart te openen programma's. Je kunt foto's in beide programma's ophalen. En ik doe dat niet in Bridge.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 11:08    Post subject:
CS5 betekent Creative Suite bestaand uit Photoshop, Illustrator, Bridge, Dreamweaver whatever, afhangelijk van de versie. Je hebt het nu dus waarschijnlijk over Photoshop!?!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 11:17    Post subject:
Henriëtte,
Juist ja.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Dick en Mira

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 11:57    Post subject:
Je kunt je foto niet op 100% bekijken in Bridge zeg je, maar dat kan wel hoor. Als je de foto in Bridge geopend hebt klik je op je rechtermuisknop in de foto en dan komt er een rolscherm met verschillende % die je kunt aanklikken. Dus ook 100% waarna je de foto kunt beoordelen. Verschuiven van je foto doe je door je spatiebalk en linkermuisknop ingedrukt te houden, je pijl wordt dan een handje en zo schuif je naar alle delen van je foto. Dat je snelheid zou verliezen als je in 14 bit fotografeert is een fabeltje. Ik heb ook een D700 en ik fotografeer alles in 14bit, en alles werkt net zo snel als in 12 bit. Ik gebruik de motordrive omdat ik meestal vogels fotografeer en ik heb nog niet gemerkt dat de snelheid van 8 beelden per sec. achteruit gaat met 14 bit. Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet Dick.

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 12:31    Post subject:
Dank Dick en Mira voor de extra informatie. Heb je aanwijzingen opgevolgd maar krijg het niet voor elkaar om op 100% in bridge de foto te bekijken.
Krijg wel een scherm met allerlei functies zoals roteren afkeuren ed. Maar een schermpje met % bekijken lukt me niet. Doe vast iets verkeerd maar weet niet wat.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 12:59    Post subject:
Dick en Mira wrote:
....Dat je snelheid zou verliezen als je in 14 bit fotografeert is een fabeltje. Ik heb ook een D700 en ik fotografeer alles in 14bit, en alles werkt net zo snel als in 12 bit. Ik gebruik de motordrive omdat ik meestal vogels fotografeer en ik heb nog niet gemerkt dat de snelheid van 8 beelden per sec. achteruit gaat met 14 bit...

tjonge, dat is dan anders dan bij een d300. ik ga het zo snel mogelijk uittesten.

Evenwel, voor zover ik 14-bit geprobeerd heb, je moet wel erg diep in de zwarten kijken voor je het verschil tussen 12 en 14 in de opname ziet.

Compliment aan Wildnature voor de behoorlijk overzichtelijke uiteenzetting. Zo makkelijk is dat niet.

Dat dit een nogal theoretisch verhaal is, moge blijken uit de omstandigheid dat sommige professionele fotografen dit niet nodig vinden en gewoon bewerken in 8-bit, ook voor de Elle en de Vogue etc. Evenwel, die heren en dames zorgen wel voor goede belichting, hebben nooit gehoord van het bewerken van te donkere foto's. Dan zetten ze er een lamp bij.
tja

Dick en Mira

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Sep 2010, 14:05    Post subject:
@ Martine, wel rechts klikken in de foto hé..., bedoel ik niet vervelend hoor, maar bij ons werkt dat zo. Ik open bridge en haal dan een foto uit een map, dan klik ik rechts en verschijnt de % keuze. Zou echt moeten lukken. Kan natuurlijk ook zo zijn dat dit in PS 5 niet zo werkt dan mijn welgemeende excuses en weet ik het ook niet . Wij gebruiken PS 4.
@ Peter, is ook zoiets als koffiedik kijken hoor die verschillen of zit ik nou in een verkeerd topic?? Maar wat je zegt snijdt hout. De verschillen zie je pas op billboard grootte.

Groet Dick.

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum