Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Tussenringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 08 Feb 2011, 15:51    Post subject: Tussenringen
Ik zit te denken om een tussenringenset te kopen, om kleine voorwerpen groter op de foto te kunnen zetten. Een Canon MP-E 65mm is voorlopig nog te duur. Heeft iemand ervaringen met tussenringen, hoe werken die op een Canon 100mm f/2.8 macrolens. Maakt het uit welk merk tussenringen je neemt?

Dick en Mira

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Feb 2011, 17:07    Post subject:
Hier kan heer Wijn je alles over vertellen als Kenko three diamond ring member Very Happy Wink

Groet Dick.

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Feb 2011, 21:12    Post subject:
kijk voor een tevreden Kenko-ringen gebruiker op birdpix onder het artikelenforum en dan uhhh...
weet je wat ik help je even met een directe link... Kenko Kenko Three Diamond Ring-member

(ik heb zelf wel eens ringen achter mijn 105 nikkor gehangen, met bestaand licht is het een crime)

(hier op nederpix staat mijn verslagje trouwens ook, kijk maar eens rechts op de homepage, maar hier mist het tegengeluid van zeer gewaardeerde bas breetveld)

Jaap Blom

PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 8:30    Post subject:
Peter wordt het niet eens tijd om ook eens een ander soort tussenring te testen? Naar mijn idee hang je alles op aan dit specifieke setje.
Zelf maak ik regelmatig gebruik van mijn tussenringenset (Soligor) en niet zelden met de hele set.
En laat ik dan 1 voorbeeld koppelen om te laten zien wat mogelijk is, maar d'r staan er hier wel meer
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=66290
Dit was zoals veel van mijn macrofoto's icm de 300 mm

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 9:00    Post subject:
@jaap
het lijkt me beter als jij jouw positieve ervaringen met ons deelt, dan dat ik voor 150 euro een Soligor-set ga aanschaffen - die bij mijn weten exact gelijk is aan de Kenko-set, op de opdruk na.
Bas Breetveld deed zulks op birdpix - zijn positieve ervaringen delen bedoel ik - en dat maakt het artikel veel interessanter - vind ik.
Dat ik het verschrikkelijk spul vind, betekent niet dat het dit voor iedereen zou zijn. Het is niet meer dan een mening, zij het dat de mening onderbouwd is.
Je kunt daar van harte een mening tegenover stellen, liefst onderbouwd.

Het zou toch wat zijn als mijn mening, alleen door mijzelf tegengesproken zou mogen worden!!!
Dat zou wat zijn zeg, tjonge. Je zou me hier dan niet lang meer zien, als het er hier zo aan toe zou gaan...

Overigens 1) het is mij ook gelukt goede foto's te maken met de kenko-tussenringen en een 300mm lens. Alle libellenfoto's die ik voor 2009 maakte zijn met deze combinatie, en daarna ook nog, maar dat wil nog niet zeggen dat ik tevreden ben met het materiaal. Verre van. En daarrom raad ik die dingen ook niet aan.

Overigens 2) Als ik me niet vergis gebruik jij Canon - net als Jelte die de vraag stelt. Canon heeft niet zo'n diafragma-koppelring waar mijn de grootste probleem met de Kenko's in zit.
(Alle gebruikelijke nikkors hebben zo'n diafragmakoppelring - waaronder de 300 F4 AF-D ED-IF -, uitgezonderd de nieuwste AF-S type G lenzen - waaronder de nikkor 105 F2,8 AF-S G VR).

Overigens 3) Canon maakt zelf ook tussenringen die de complete functionaliteit van EOS lenzen ondersteunen. Dit geldt niet voor Nikon.

Jaap Blom

PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 10:11    Post subject:
Peter je geeft zelf al aan dat jouw combinatie niet ideaal is. Maar het lijkt daardoor,zeker als ik je laatste reactie lees een oordeel met beperkte waarde. Dat is de reden dat ik reageerde.

lk gebruik inderdaad Canon materiaal (de 300 mm F4) icm Soligor ringen en die combinatie valt mij niet tegen. Voor libelles en juffers een fijne combi omdat je toch afstand kunt houden. Ja en uiteraard wordt een combinatie met meerdere tussenringen er niet stabieler op en is daardoor niet altijd bruikbaar. Maar ik heb nog nooit last gehad van niet werkende contacten. Dat is altijd ok.
Maar ook mijn ervaring gaat niet verder dan deze combi en zegt dus ook niet alles over een combinatie van 100mm en ringen.
Slechts een enkele keer heb ik tussenringen gebruikt icm een 100 mm. Eigenlijk te weinig om daar iets over te zeggen.
Wel is het zo dat tussenringen een sterker effect hebben op de vergrotingsmaatstaf naarmate het objectief waarmee ze gebruikt worden een korter brandpunt heeft.

Ik veronderstel dat Jelte met zijn macro lens wil opschuiven in de richting van een MP-E65. Hoe ver dat lukt weet ik niet.
Misschien kun je ergens een setje lenen van iemand.....

Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 11:31    Post subject:
Ha de Jaap
fijn

Mag ik vragen: zou je deze gebruikservaring ook onder het artikel willen plaatsen?

dan kunnen de lezers zelf beoordelen wat voor hen de doorslag geeft als ze voor de deur van de winkel staan.

(naar mijn mening heeft mijn oordeel geen beperkte waarde, aangezien het gemotiveerd is. Net zoals jouw oordeel gemotiveerd is. Ze kunnen prima naast - en tegenover - elkaar bestaan.)

Jaap Blom

PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 12:49    Post subject:
Quote:
Mag ik vragen: zou je deze gebruikservaring ook onder het artikel willen plaatsen?

Dat wordt dan deze week niet meer. Elke avond bezet en weekend weg. Je mag me d'r aan herinneren als ik het dreig te vergeten.

Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

Antonie Blom

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 19:54    Post subject:
Om even terug te komen op de originele vraagstelling, ik gebruik zowel een 100mm macrolens (soms in combi met tussenringen) als de MPE65. Persoonlijk vind ik de scherpte van een 100mm met tussenringen (Soligor 36mm of 20mm+36mm) erg tegenvallen als ik de resultaten vergelijk met de MPE65.

Afgelopen winter heb ik een bepaald plukje mos met beide combi's gefotografeerd en het verschil was enorm. Waar bij de macrolens bepaalde details (op 100% vergroting) niet goed zichtbaar meer waren omdat ze behoorlijk vervaagde, waren deze bij de MPE65 nog redelijk goed zichtbaar. Ter verduidelijking, beide foto's waren vanaf een statief genomen met een draadontspanner zodat er geen invloed van trillingen was.

Aan de andere kant zijn tussenringen een relatief goedkope oplossing die acceptabele resultaten geven (hoewel ze op 100% vergroting wat tegen kunnen vallen). De scherpte van de macrolens gaat wel enigszins verloren, maar je behoud wel het vermogen om te focussen (bij de MPE65 moet je dichterbij of verderaf). Al met al zou ik zeggen, als je niet te kritisch ben, gewoon doen.
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Thu 10 Feb 2011, 15:04    Post subject:
Bedankt voor alle antwoorden. Als ik tussenringen neem, ga ik denk ik voor de Kenko ringen. En Antonie, kan je de foto's laten zien? Ik ben op zich niet erg kritisch, maar ik wil natuurlijk wel goed scherpe foto's zonder ruis. Ik kan dat het beste beoordelen als ik de foto's zie natuurlijk...

Antonie Blom

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Feb 2011, 16:27    Post subject:
Helaas ben ik wel te kritisch en heb de minst scherpe foto (dus met de tussenringen) weggegooid omdat ik toch goede foto's van de MPE65 had. Helaas kan ik dus geen foto's laten zien ...
Back to top
Reply with quote

JelteV

PostPosted: Thu 10 Feb 2011, 19:13    Post subject:
Maakt niet uit. Bedankt voor je reacties. Je moet natuurlijk altijd de minst goede foto's meteen weg doen, anders ben je aan het eind van het jaar een hele dag bezig met opruimen. Dit heb ik net ervaren Rolling Eyes

JelteV

PostPosted: Sat 12 Feb 2011, 17:41    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga voor de Kenko tussenringen.

JelteV

PostPosted: Wed 16 Feb 2011, 22:13    Post subject:
Nog een laatste reactie op dit topic, als derde 'review': ik heb vandaag de Kenko tussenringen binnengekregen. Ik had twee foto's gemaakt van hetzelfde onderwerp, eerst met alle drie tussenringen, en later zonder. De resultaten uitgebreid bekeken, de foto met 3 tussenringen had een heel klein beetje meer ruis, maar dat is niet storend. Er was wel redelijk veel lichtverlies, maar dat had ik al verwacht.

peter wijn

PostPosted: Thu 17 Feb 2011, 13:07    Post subject:
ruis is denk ik niet het goede woord?
anderszijds misschien ga je de altijd aanwezige ruis beter zien, doordat de tekening van de lens minder is, dat er details verloren gaan. (dat heeft eigenlijk niks met de ringen zelf te maken).

wat ik graag wil weten is of je toetreedt tot het kamp der tevredenen, of tot het kamp der verguizers...

of dat je een genuanceerde mening hebt over de ringen zelf
Smile

JelteV

PostPosted: Thu 17 Feb 2011, 14:43    Post subject:
Nog eens gekeken; doordat de foto's met ringen iets donkerder waren, was de ruis beter te zien. Een te hoge ISO gebruikt... Ik sluit me zonder twijfel aan bij de tevredenen Exclamation

JelteV

PostPosted: Thu 31 Mar 2011, 16:55    Post subject:
Nog een bericht voor Peter Razz
Ik heb net een rupsje van 2mm op de foto gezet (die ik binnenkort ga uploaden) met alledrie de tussenringen voor de lens. Ik had alleen wat lichtverlies, maar met de flits was dat opgelost. Het resultaat van de foto is geweldig, haarscherp, geen verschil met een opname zonder de tussenringen (behalve de vergroting). Ik kan iedereen deze ringen aanraden!

peter wijn

PostPosted: Thu 31 Mar 2011, 19:21    Post subject:
ik ben alleen maar blij als het voor jou werkt jelte.
ben benieuwd

(fijn dat je een lens hebt die het detail behoudt)

JelteV

PostPosted: Sat 02 Apr 2011, 13:27    Post subject:
Het rupsje is in het determinatiealbum verschenen, ik hoop dat de moderators de foto nog in het hoofdalbum willen plaatsen...

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=130572

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum