Gender: Male Age: 29 Joined: 09 Nov 2009 Posts: 298 Location: Amersfoort
Posted: Thu 05 May 2011, 11:35 Post subject: Flitser
Omdat de interne flitser geen goede kwaliteit flitsen levert, ben ik op zoek naar een externe flitser, geschikt voor macrofotografie, liefst niet te duur. Heeft iemand tips voor het aanschaffen van de flitser?
Joined: 19 Jan 2008 Posts: 227 Location: Beneden de Rivieren.
Posted: Fri 06 May 2011, 15:36 Post subject:
Hou er wel rekening mee dat je met een ringflitser alles "plat" flitst.!!
Een flitser op de camera en nog beter een flitser die je los van de camera kunt gebruiken is mooier/beter, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak, sommige vinden flitsen in de natuur helemaal niet mooi, maar als je weet wat je doet kun je met flitsen prima resultaten bereiken.
Posted: Fri 06 May 2011, 16:08 Post subject:
Ik fotografeer het liefst met natuurlijk licht, maar soms merk ik dat ik een flitser nodig heb om voldoende te kunnen belichten.
Ik heb dit topic niet gestart om direct een flitser te kopen, maar vooral om erachter te komen wat voor flitser geschikt is.
Ik denk dat een ringflitser is wat ik wil, maar 'plat'flitsen is niet mijn doel van het flitsen. Dus misschien toch een flitser op de camera. Dat zijn dan neem ik aan flitsers zoals een Canon Speedlite?
Ik zal de opties overwegen... Ik ben in ieder geval al een stuk meer te weten gekomen!
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Sat 07 May 2011, 14:58 Post subject:
gebruik zelf een metz 48c.
flitsen heb ik persoonlijk een behoorlijke hekel aan, maar soms kom je er niet onder uit.
Om in zo'n geval goed te kunnen flitsen, maak ik gebruik van een sync-kabel (flitser dus los van camera, 1.5meter kabellengte), en eventueel ook een reflectiescherm.
Heb hier voor gekozen, omdat zo'n flitser breder inzetbaar is (binnenshuis, portretten, weetikwat allemaal ).
prijs was een jaar geleden rond de 160.
Succes met een keuze maken, en groeten,
Laurens _________________ www.beverskijken.nl facebook.com/beverskijken
Posted: Sat 07 May 2011, 15:06 Post subject:
Hoi Laurens,
Ook bedankt voor jouw reactie. Ik wil mijn flitser voor meerdere doelen gebruiken, dus ik zal ook de Metz overwegen. Is het niet de Metz 48AF? Metz 48C kan ik niet vinden op het internet...
Groeten, Jelte _________________ Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Aangezien de flitser van je camera geen voldoening biedt, is het misschien leuk om als alternatief een softboxje te knutselen die je met een elastiekje op de camera kan bevestigen om zo een meer difuus licht te creëren. _________________ Canon: 5D/30D - 300L F4 IS - 100 F2.8 Macro - 17-40L F4
Kenko: 1.4 TC Teleplus Pro 300
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Jun 2006 Posts: 289 Location: Sliedrecht
Posted: Mon 09 May 2011, 10:19 Post subject:
Xar wrote:
Aangezien de flitser van je camera geen voldoening biedt, is het misschien leuk om als alternatief een softboxje te knutselen die je met een elastiekje op de camera kan bevestigen om zo een meer difuus licht te creëren.
Das zeker leuk om mee te werken, maar ik vraag me af of de interne flitser bij macro geen slagschaduw op je onderwerp levert? dit was bij mij nl wel het geval. _________________ www.beverskijken.nl facebook.com/beverskijken
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 09 May 2011, 15:01 Post subject:
als je de bundel licht wat omhoog kan richten en vervolgens pas naar je onderwerp heb je al winst. Een simpel plastic wegwerp koffiebekertje levert al veel beter beeld op, vermits je dicht genoeg bij je onderwerp bent om het forse lichtverlies te compenseren. Een stukje aluminium folie/spiegeltje dat het licht omhoog (of opzij) naar een schuin stuk papier of perspex of whatever kaatst kan de rest doen. Dit soort dingen vergen dan wel een bescheiden aantal vingers meer dan éen mens aan twee handen heeft, maar met een selftimer en goede oefening kun je eventueel ook zonder assistent op pad.
Ik zou gaan voor zo'n systeem flitser.
Later uit te breiden tot verlichtingssysteem.
We moeten Bart Veerman eens vragen of ie daar iets over wil opschrijven. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Zelf gebruik ik nooit een flitser in de natuur maar los het meestal op door reflectie schermen te gebruiken. Ik weet het, dat gaat niet altijd werken, als het bv. slecht weer is heb je vaak licht tekort. Een spiegel om licht naar je onderwerp te weerkaatsen is ook een goede optie ervan uitgaande dat je het hier hebt over stilstaande onderwerpen natuurlijk. Overigens is het gebruik van een koffie beker nog niet zo'n slecht idee om eens te proberen.
Groet Dick. _________________ NPS lid en liefhebber
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum