Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

gebruik van de MP-E 65

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 17:19    Post subject: gebruik van de MP-E 65
Beste NP'ers,

Ik ben heel hard aan het nadenken of ik mijzelf een keer de MP-E 65 cadeau ga doen. Ik heb wel nog een paar vragen die ik graag aan de gebruikers van deze lens zou willen stellen.
Moet je perse flitsen bij het gebruik? Ik gebruik nu nooit een flitser en vind dat ook niet zo prettig. De MP-E 65 lenzen die hier op het forum verkocht waren hadden allemaal ook ringflitsers erbij. Kun je hem niet goed zonder gebruiken?
Verder vraag ik mij af of jullie hem vaak gebruiken. Van sommige zie je heel veel foto's gemaakt met dit objectief voorbij komen maar van andere heel weinig.
Ik zou graag jullie ervaringen hiermee willen horen.

Groet
Joke
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 19:22    Post subject:
Mijn eigen ervaring met die lens is dat je zo dicht op een insect moet zitten (raakt hem bijna) dat normaliter een gezond insect niet zomaar blijft zitten en het is een lens, waar je niet gemakkelijk mee scherp stelt. Je kunt hem absoluut niet vergelijken met een gewone macrolens.
Informeer jezelf maar eens uitgebreid op Internet. Ik heb ergens gelezen dat je met deze lens met dode verse exemplaren moet werken (zeker als je stackfoto's wilt maken) of op andere wijze moet zorgen dat het insect even niet kan bewegen. Hoe...vogel dat zelf maar uit Wink

Ik heb (op een wetenschapsforum) wel gelezen dat parasieten zombies maken van honingbijen, dus die zou je dan redeloijk moeten kunnen fotograferen.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=144965

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 19:49    Post subject:
Ik heb de lens nu al 2 maanden lang. Hij bevalt me heel goed!
Ik heb er een sigma ringflitser bij, dit is niet echt het ideale. Je kan slecht een laag standpunt aannemen. Ik fotografeer eigenlijk altijd uit de hand, ik heb toen ik de lens aankocht ook een macroslede erbij gekregen maar heb deze nog niet gebruikt.

Als je op 1:1 fotografeerd heb je meestal nog wel genoeg afstand opdat het insect niet zal weg vliegen.
Het scherpstellen is wel wat moeilijk: je hebt geen AF en geen scherpstelring.

Dit zijn mijn foto's op nederpix die ik met de MP-E lens heb gemaakt.

Voor verdere vragen, hoor ik het wel Wink

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 20:27    Post subject:
Joke
mij lukt het absoluut niet om foto's uit de hand te nemen en zeker niet met mpe ( met sommige lenzen en hele goed licht omstandigheden daar gelaten) en mij staat me bij jou ook niet. Dus hou er rekening mee dat je wellicht een statief erbij moet kopen die het aantal kilo's aan kan maar ook een kop die heel goed vast zit..is nl wel extra uitgave!!
groet susan

Last edited by susan meijnders on Sat 07 Jan 2012, 20:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

jokeb

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 20:30    Post subject:
Hoi Susan,

Dat is ook een goede, daar had ik ook nog niet aan gedacht.
Maar kun je er zonder flitser iets mee?

groet
Joke
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 20:46    Post subject:
hoi joke
Zeeg werkt zonder flitser en ik heb jammer genoeg te weinig ervaring nog om daar antwoord op te geven. Ik werk ook liefst zonder en ik ben aan het oefenen met de invulflits om die bij de mpe te gebruiken. Geen tijd er voor gehad maar ook het weer was er niet naar.
Antonie Blom richt zich op dezelfde onderwerpen als jij, het maffe maar o zo mooie kleine, hij kan je vast info geven!!
Met de mpe heb je een werkafstand tussen de 4 - 10 cm!! 10 bij een vergroting van 1:1 steeds minder werk centimeters naar gelang de vergroting. Scherpstellen gaat op twee manieren eerst de vergroting instellen of eerst het onderwerp uit kaderen.
Er staat nog een heel verhaal over het f getal en een tabel waar ik nog geen jota van snap, dus als iemand daar op in wil haken heel graag.
Trouwens er is vast een zaak in Rotterdam die lenzen verhuurt, kan je het uitproberen want het is een dure aanschaf.
groet susan
Back to top
Reply with quote

jokeb

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 20:54    Post subject:
Hoi Susan,

Het huren van de lens wilde ik eigenlijk inderdaad eerst doen maar dat kan voor zover ik het kan vinden bij 1 bedrijf in Nederland en door de afstand komt dan zo duur uit dat ik dat maar oversla.
Ik denk dat ik met jullie gebruikerservaringen ook een heel eind kom.
Ik zal Zeeg en Anthonie anders wel even vragen hoe zij dit doen.

Je kunt op NP toch ook de foto's opzoeken die met die lens gemaakt zijn, dat lukt mij niet dus ik doe iets niet goed maar daarbij zou ik waarschijnlijk ook wel een hoop info kunnen vinden. Weet jij hoe ik dat moet doen?

groet
Joke
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 20:59    Post subject:
Joke
in zoeken boven in
techniek bewerking uitkiezen
en dan MP-E in tikken ik krijg 130 hits
(hoe er een zakdoekje bij..voor de kwijl Laughing Laughing )
groet susan
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 21:00    Post subject:
jokeb wrote:

Je kunt op NP toch ook de foto's opzoeken die met die lens gemaakt zijn, dat lukt mij niet dus ik doe iets niet goed maar daarbij zou ik waarschijnlijk ook wel een hoop info kunnen vinden. Weet jij hoe ik dat moet doen?

Even kijken in het bericht van Axel hierboven. Alleen heeft niet iedereen erbij gezet dat de foto met de mp-e 65mm gemaakt is. Zoeken op 65mm zal ook veel goede foto's opleveren.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

jokeb

PostPosted: Sat 07 Jan 2012, 21:22    Post subject:
ja op beide manieren lukt het wel en merk ik dat de meesten toch wel flitsen hierbij. Ik had gezocht op MP-E 65 en dan krijg je niets.

gr
Joke
Back to top
Reply with quote

Antonie Blom

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 15:34    Post subject:
Hoi Joke,

Ik vind de MP-E65 een geweldige lens. Het kost even wat tijd om er mee om te leren gaan (zeker als je geen flits gebruikt), maar de resultaten zijn zeker goed te doen. Hou hier wel goed rekening mee, de eerste tijd zullen de resultaten echt wel eens tegen vallen.

Hij is zeker zonder flits te gebruiken, sterker nog, ik gebruik hem nooit met flits (geen veel minder mooie foto's). Wat je wel nodig hebt is een goed stevig statief en een macroslede of een statiefkop met een lensplaat die je naar voor en naar achter kan schuiven (omdat de lens geen focus heeft).

De laatste maanden zit hij standaard in mijn tas als ik op stap ga en ik gebruik hem redelijk veel (met name bij ascomyceten en myxomyceten), zeg maar het kleine spul waar een normale macrolens tekort schiet. In de zomer gebruik ik hem af en toe, nu ongeveer bij de helft van mijn foto's. Een paar maanden geleden heb ik de MP-E65 eens vergeleken met een gewone macrolens in combinatie met tussenringen. Een aantal de conclusies die ik toen getrokken heb, is dat de MP-E65 op vergelijkbare vergrotingen en diafragma's aanzienlijk scherper was, beduidend minder last heeft van chromatische aberattie en de bokeh ook nog een mooier (zachter) is. Daarnaast geeft de MP-E ook de mogelijkheid om een grotere vergrotingsfactor te gebruiken, dus een stukje meer flexibiliteit.

Een aantal tips (gebruiktservaringen) bij de MP-E65:
* De ideale scherpte ligt tussen de diafragma's 5.0 en 8.0, kom je boven de 8.0 loopt de scherpte in de details toch wel behoorlijk terug.
* Ga niet verder dan een vergroting van 3x (miscchien 3,5x), hoe groter de vergroting hoe minder scherp de details in de foto zijn.
* Fotografeer altijd vanaf een statief en gebruik een opgeklapte spiegel of liveview (verminderd trillingen bij het maken van de foto), want bij grotere vergrotingen zijn kleine trillingen erg goed zichtbaar.

Je geeft aan een simpele camera te hebben, maar in principe is de lens belangrijker dan de camera. Elke spiegelreflex van Canon is goed genoeg voor het gebruik van de MP-E65.

Als je wilt, kunnen we altijd een keer afspreken om een keer samen op pad te gaan zodat je hem eens kan testen (en ik eventueel wat voor kan doen).

Groeten,

Antonie
Back to top
Reply with quote

Antonie Blom

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 15:39    Post subject:
Om nog een goed idee te geven wat mogelijk is met deze lens, een aantal voorbeelden:

Deze Kogelschieter is net iets groter dan 1 mm (max 1,5 mm), foto is >90% van het orgineel.

Dit Mestborstelbekertje is ongeveer 1 mm groot (variërend van 0,8 tot 1,2 mm).

Overigens zijn beide foto's gemaakt met een vergroting tussen de 2,5x en 3,5x met een camera met een 1,6x cropfactor.[/i]
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 16:04    Post subject:
Joke
ik voeg nog even een link toe van de slede, is Manfrotto 454, het wordt steeds duurder!! Is mij dus ook overkomen, lens kaal gekregen en er kwam steeds meer bij, wat een hobby!!
slede

@ Antonie
hoe gebruik jij die slede eigenlijk, door aan de knop te draaien, misschien ook een vraag hoe je scherp stelt?? Stel je eerst de vergroting in en dan de afstand bepalen??
groet susan
Back to top
Reply with quote

Antonie Blom

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 16:22    Post subject:
susan meijnders wrote:

@ Antonie
hoe gebruik jij die slede eigenlijk, door aan de knop te draaien, misschien ook een vraag hoe je scherp stelt?? Stel je eerst de vergroting in en dan de afstand bepalen??
groet susan

Ik maak geen gebruik van een macroslede, ik vind dit een lomp groot dit in mijn compacte fototas. Mijn voorkeur gaat uit naar een stafiefkop met een lange lensplaat (zoals deze kop http://www.kamera-express.nl/product/gitzo-gh1780qr/ met deze plaat http://www.kamera-express.nl/product/gitzo-gs5370mc-snelwisselplaat-1-4-3-8-/), daardoor kan je de lens ook iets naar voren of naar achteren verschuiven wat eigenlijk hetzelfde effect heeft als een macroslede.

Hoe ik te werk ga? Eerst stel ik de vergroting ongeveer in, daarna schuif ik de lens naar voren of naar achteren tot ik ongeveer de goede scherpte heb, daarna probeer ik een goede compositie te bepalen en schuif ik de lens nog eens een stukje naar voor of achter tot ik het onderwerp redelijk scherp heb, dan stel ik de vergroting vaak nog een keer bij omdat het nog niet helemaal goed is en dan ook nog een keer de lens een stukje vooruit of achteruit. Vaak ligt de scherpte dan redelijk goed, maar met de vergrotingsring kan de scherpte nog net iets verlegd worden (handig voor 1/10 of 2/10 mm wat met het verschuiven van de lens niet goed te doen is), dit echter maar heel beperkt uitvoerbaar omdat de vergroting anders teveel veranderd en dit ook geen echt effectieve manier van focussen is. Vaak duurt het toch wel enkele minuten (hoewel het steeds sneller gaat) tot ik het onderwerp goed (compositie en scherpte) in beeld heb, daarom is dit niet de beste methode voor levende wezens Wink maar voor paddenstoelen, schimmels, myxomyceten, etc. maakt het niet uit omdat die zich toch niet verplaatsen.
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 17:22    Post subject:
Ik heb nog niet vaak geprobeerd om met die lens te fotograferen zonder flits.
Ik heb de macro slede maar mijn statief is nu al meer dan 2 maanden binnen voor reparatie. Als ik hem binnen een paar weken terug heb ga ik eens proberen zonder flits wat opnames te maken.

Momenteel fotografeer ik altijd uit de hand met flitser.

MVG
Axel Gielen
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

Peter Manintveld

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 17:54    Post subject:
Hallo Joke,
Ik ben in het bezit van de MP-E 65 incl. rail van Kirk, wat ik zeer prettig vind scherpstellen.
Misschien kunnen we wat afspreken zodat jij de lens kan uitproberen.
woon in hellevoetsluis, werk in Spijkennisse
Ik hoor wel..
vr.gr.
Peter
Back to top
Reply with quote

Herman Berkhoudt

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 17:56    Post subject:
Nog maar weer een keertje dit voorbeeld van het dynamisch gebruik van de MP-E in combinatie met de 24 MT-EX twin lite flitser van Canon zoals ik dat zelf ook doe.

De meneer van het flimpje heet John Kimbler en draagt als bijnaam Dalantech. Googelen levert je een aantal handige tips op o.a. voor zelfbouw-diffusors op de flitsreflectoren. En ook b.v. dit:

http://dalantech.daportfolio.com/gallery/133635
Ik stuurde ze al naar Susan en Jonggolde.

Zijn techniek, inclusief de kniebeschermers lijkt sterk op hoe ik hier bij mij voor op straat de bijtjes belaag. Ik gebruik daar tegenwoordig ook wel een knielmatje voor.

http://www.youtube.com/watch?v=-zKKH4Ahc_s

Groet, Herman

Last edited by Herman Berkhoudt on Sun 08 Jan 2012, 22:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

jokeb

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 19:13    Post subject:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips en ja hoor jullie hebben mij toch weten te overtuigen.
Binnenkort zal ik deze lens toch gaan aanschaffen.
En dan maar oefenen!

groet,
Joke
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sun 08 Jan 2012, 20:46    Post subject:
De slede is inderdaad een lomp ding, alleen ik neem de mpe niet mee op vakantie want ik moet gewoon kiezen in de hoeveelheid apparatuur want ik sjouw alles op mijn rug mee. Ik gebruik hem alleen als ik een middagje ga fotograferen en dan neem ik altijd 1 lens mee,dus het is maar net hoe je omgaat met je apparatuur dan speelt de prijs toch ook mee... kan een overweging voor joke zijn.
groet susan
edit
nog enorm bedankt voor je antwoord antonie.
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum